Glosar
A
Acceptarea ofertei castigatoare
Actul juridic prin care autoritatea contractanta isi manifesta acordul de a se angaja juridic in contractul de achizitie publica ce va fi incheiat cu ofertantul a carui oferta a fost desemnata castigatoare.
Achizitie directa
Achiziția directă nu reprezintă o procedură de atribuire în sensul Legii nr. 98/2016, ci o modalitate simplă de a cumpăra produse, servicii sau lucrări a căror valoare estimată, fără TVA, calculată la nivelul unui an bugetar, se încadrează sub pragurile prevăzute la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016.
Potrivit prevederilor art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016, autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 135.060 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 450.200 lei.
Pentru realizarea achiziției directe, obligațiile prevăzute de lege pentru autoritatea contractantă sunt cele reglementate în Capitolul III, Secțiunea 1
Achizitie publica
Cumpararea de catre o autoritate contractanta a unor produse, servicii sau lucrari.
Acord-cadru
Intelegerea scrisa intervenita intre una sau mai multe autoritati contractante si unul sau mai multi operatori economici, al carei scop este stabilirea elementelor/conditiilor esentiale care vor guverna contractele de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuite intr-o perioada data, in mod special in ceea ce priveste pretul si, dupa caz, cantitatile avute in vedere. prin/ fara reluarea competitiei intre operatorii economici semnatari ai acordului-cadru.
Activitate relevanta
Activitate economica desfasurata de anumite autoritati contractante in sectoare de utilitate publica expres definite : apa, energie, transport si posta:
Apa
Sunt considerate activitati relevante:
a) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele fixe destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de productie, transport sau distributie de apa potabila;
b) furnizarea de apa potabila unor retele de natura celor prevazute la lit. a
Energie
Sunt considerate activitati relevante:
a) punerea la dispozitie sau exploatarea de retele fixe destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de productie, transport sau distributie de combustibili gazosi, energie termica sau energie electrica;
b) livrarea de combustibili gazosi, energie termica sau energie electrica prin retele de natura celor prevazute la lit. a).
Transport
Este considerata activitate relevanta punerea la dispozitie sau exploatarea de retele destinate sa asigure, in beneficiul publicului, servicii de transport pe calea ferata si servicii de transport terestru de calatori, pe baza de grafic, cum ar fi transportul in comun cu autobuze, tramvaie, metrou, troleibuze sau transport pe cablu.
Posta
(1) Este considerata activitate relevanta prestarea urmatoarelor servicii:
a) servicii postale, indiferent daca sunt sau nu rezervate in sensul prevederilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 642/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv serviciile constand in colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor postale – corespondenta, carti, cataloage, ziare, periodice, colete postale continand bunuri cu sau fara valoare comerciala – indiferent de greutate;
b) servicii de gestiune a serviciilor de curierat, respectiv serviciile care preced si urmeaza expedierii;
c) servicii cu valoare adaugata in legatura cu posta electronica si furnizate integral prin mijloace electronice, inclusiv transmiterea securizata prin mijloace electronice a documentelor codificate, servicii de gestiune a adreselor si transmiterea prin posta electronica recomandata;
d) servicii privind trimiterile postale neincluse la lit. a), cum ar fi publicitatea directa prin corespondenta, care nu poarta adresa;
e) servicii financiar-postale, de natura celor prevazute in categoria 6 din anexa nr. 2A si in art. 13 lit. d), care includ, in principal, mandatele postale si transferurile pe baza de conturi curente postale;
f) servicii filatelice;
g) servicii logistice, care combina livrarea si/sau depozitarea cu alte functiuni decat cele postale.
(2) Prestarea serviciilor prevazute la alin. (1) lit. b)-g) intra in categoria activitatilor relevante numai daca persoana in cauza presteaza si servicii postale in sensul prevederilor alin. (1) lit. a) si numai daca activitatea de servicii postale nu este direct expusa concurentei conform prevederilor art. 248.
Activitati de achizitie auxiliare
Activitati care constau in furnizarea de asistenta si suport pentru activitatile de achizitie, in special infrastructura tehnica care sa permita autoritatilor contractante atribuirea de contracte de achizitie publica sau incheierea de acorduri-cadru pentru lucrari, produse ori servicii, sau asistenta si consiliere cu privire la desfasurarea ori structurarea procedurilor de achizitie publica, sau pregatirea si administrarea procedurilor de atribuire in numele si in beneficiul autoritatii contractante in cauza.
Activitati de achizitie centralizate
Activitatile desfasurate de o unitate de achizitii centralizate in mod permanent prin achizitia in nume propriu de produse si/sau servicii destinate unei/unor alte autoritati contractante, ori prin atribuirea de contracte de achizitie publica sau incheierea de acorduri-cadru pentru lucrari, produse ori servicii in numele si pentru o alta/alte autoritate/autoritati contractante.
Actualizare
Operatie care consta in reajustarea pretului obiectului procedurii de achizitie publica in functie de evolutia conditiilor economice intre data limita de validitate a ofertelor (sau preturilor) si cea a inceperii lucrarilor sau prestarii serviciilor.
Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP)
Institutie publica cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Finantelor Publice, prin preluarea atributiilor, activitatii, a posturilor si a personalului de la Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, de la Unitatea pentru coordonarea si verificarea achizitiilor publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice si de la compartimentele de verificare a achizitiilor publice din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice, avand drept principale obiective elaborarea, promovarea si implementarea politicii in domeniul achizitiilor publice, stabilirea si implementarea sistemului de verificare si control al aplicarii unitare a dispozitiilor legale si procedurale in domeniul achizitiilor publice, precum si monitorizarea functionarii eficiente a sistemului de achizitii publice
Agrement tehnic european
Apreciere tehnica favorabila privind aptitudinea unui produs de a fi utilizat conform destinatiei sale, pe baza exigentelor esentiale de constructie (in functie de caracteristicile intrinseci ale produsului si de conditiile stabilite de utilizare), emisa de catre un organism agreat in acest scop de catre un Stat membru al Uniunii Europene;
Anunt de atribuire
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta incheierea unui contract de achizitie publica.
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de atribuire.
Anunțul de atribuire se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art. 146-148.
Anunt de intentie
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta intentia de a demara o procedura de achizitie publica
Nu creeaza autoritatii contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publica.
Anunțul de intenție se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art.146-148.
Anunt de participare
Modalitate de publicitate prin care o autoritate contractanta anunta demararea unei proceduri de achizitie publica
Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de participare atunci când:
a) inițiază procedura de licitație deschisă, licitație restrânsă, dialog competitiv sau negociere competitivă ori un parteneriat pentru inovare, pentru atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru;
b) lansează un sistem dinamic de achiziții;
c) organizează un concurs de soluții;
d) inițiază procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru pentru servicii sociale și alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr.2 , cu excepția cazului în care a fost publicat un anunț de intenție valabil în mod continuu.
Publicarea anunțului de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este obligatorie în toate situațiile în care valoarea estimată a contractului de achiziție publică/acordului- cadru este mai mare sau egală cu pragurile valorice prevăzute la art. 7 alin (1).
Anunțul de participare se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și la nivel național, în conformitate cu prevederile art 146-148.
Anunt simplificat
Modalitate de publicitate folosit de catre autoritatile contractante atunci când utilizeaza un sistem dinamic de achizitii.
- In conditiile prevazute la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 98 /2016 pentru achizitiile publice;
Autoritatea contractanta atribuie contractele de achizitie publica/acordurile-cadru si organizeaza concursurile de solutii care privesc achizitii publice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la alin. (1) prin aplicarea unei proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2).
- In conditiile prevazute la art. 12 alin. (2) din Legea nr. 99/ 2016 pentru contractele sectoriale.
Asociere de operatori economici
Mai multi operatori economic care se asociaza cu scopul de a depune o candidatura sau oferta comuna, fara a fi obligati sa isi legalizeze din punct de vedere formal asocierea. Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca asocierea sa fie legalizata numai in cazul in care oferta comuna este declarata castigatoare si numai daca o astfel de masura reprezinta o conditie necesara pentru buna indeplinire a contractului.
Avans
Suma de bani alocata de catre autoritatea contractanta in favoarea unui operator economic executant de lucrari pentru executarea lucrarilor care fac obiectul contractului de achizitie publica. Avansul este acordat in baza unor situatii de lucrari aprobate de catre autoritatea contractanta. Nu este vorba de o plata definitiva ci de o esalonare ale carei scadente sunt fixate prin contract in functie de lucrarile executate corespunzator.
Autoritate contractanta
Statul, autoritatile publice centrale si locale, organismele de drept public care doresc sa realizeze lucrari publice, sa apeleze la prestarea de servicii sau care au nevoie sa achizitioneze anumite bunuri.
licitatie-publica.ro poate contine linkuri catre terti, site-uri partenere, dar nu poate fi tras la raspundere pentru continuturile postate de acestea si nu poate accepta nici o responsabilitate pentru ele.