Feedback

Ce beneficii au IMM-urile din licitatii publice

Aproximativ 92% din contractele publice din Romania sunt atribuite IMM-urilor. Tinand seama de acest lucru si de experienta noastra, iata care sunt beneficiile pentru IMM-uri in participarea la licitatii publice.


In Romania achizitiile publice reprezinta aprox. 17% din PIB, peste 24.000 de contracte incheiate anual si o piata de peste 49 de miliarde de lei. 92% din totalul contractelor au fost obtinute de IMM-uri.

Realitatea si experienta noastra la licitatie-publica.ro, ne arata ca toate firmele indiferent de dimeniune au acces si pot castiga contracte publice. Astfel, daca si compania dvs. este un IMM, puteti sa obtineti o parte din cota de piata a acestui sector economic.

Pentru inceput aflati care ar fi motivele pentru a participa si castiga licitatii. Iar daca v-ar tenta piata europeana, potrivit studiului „Raportul anual privind IMM-urile europene 2020/2021” al Uniunii Europene, companiile mijlocii si mici au castigat 53% din achizitiile publice si reprezinta aproximativ doua treimi din valoarea totala a contractelor, 65%.

Desigur, o companie mica, in mod obisnuit, nu va oferta pentru un proiecte de milioane EUR. Dar, desi aceste proiecte super-mari sunt cele care apar la stiri, contractele publice pornesc de la achizitii mici precum cumpararea unui monitor, laptop sau servicii de reparatii/ mentenanta.

Evident, nu va exista o „procedura deschisa” cu un termen de cateva saptamani pentru depunerea ofertelor, dar exact aceasta este ideea: Contractele publice au dimensiuni contractuale, tipuri de proceduri diferite si diverse oportunitati de participare.

Prin urmare vom evidentia optiunile (in mare parte ignorate) pe care IMM-urile le au pentru a beneficia de contracte publice.

Care sunt beneficiile pentru IMM in achizitii publice, in Romania

 

Contracte mici dar sigure

In Romania legislatia prevede praguri de valoare a achizitiei pana la care nu trebuie publicata o licitatie
  • Produse si servicii: 270.120 lei,
  • Lucrari: 900.400 lei.
dar si praguri peste care , ofertele cu valori contractuale de la:
  • 25.013.925 Lei (pentru lucrari),
  • 649.895 Lei (pentru produse si servicii) si 
  • 3.376.500 Lei (pentru servicii sociale sau specifice – anexa 2)
trebuie publicate in SEAP si Jurnalul Uniunii Europene.

Pe licitatie-publica.ro, gasiti toate licitatiile indiferent de valoare sau regiune, dar daca sunteti o companie mai mica aveti posibilitatea sa cautati si sa filtrati in functie de valoarea contractului, tipul de procedura sau tipul sursei, ceea ce va permite sa gasiti si sa primiti doar acele oportunitati de afaceri care sunt in concordanta cu interesul, capacitatile si obiectivele firmei dvs..

Un avantaj suplimentar este si cautarea in baza de cuvinte cheie, atat de produse sau servicii specifice, cat si in functie de clasificarea licitatiei : IMM-uri, unitati protejate, impartire pe loturi.
 

Oferte pe loturi

Potrivit celei mai recente legi privind achizitiile publice, din 2016, licitatiile trebuie impartite in loturi ori de cate ori este posibil din punct de vedere tehnic sau economic. Aceasta modificare a legii a constituit o parte majora a initiativei UE privind cresterea participarii IMM-urilor la licitatiile publice.

In 2019, deja 22.5 % din licitatiile cu valori mai mari au fost impartite in loturi, analizei statistice prezentate de ANAP.

O abordare des utilizata de clientii nostri este aceea de a opta pentru un profil de cautare numai cu contracte mici si un al doilea cu contracte mai mari, unde pot verifica daca licitatia este impartita in loturi. Aceste informatii sunt de obicei in anuntul de licitatie, astfel incat, in cateva secunde, se poate vedea daca exista o licitatie potrivita pentru IMM-uri.

Achziitii directe

Puteti fi contactati pentru achzitii directe

Un numar mare de contracte publice sunt atribuite fara licitatie publica, pur si simplu pentru ca valoarea contractului nu este suficient de mare pentru a justifica o procedura formala si de lunga durata. Pentru „atribuiri directe”, autoritatile contacteaza de obicei intre 3 si 5 companii pentru a primi o oferta obligatorie si apoi selecteaza una dintre ele.

Pentru a fi invitat, este important ca autoritatea sa recunoasca o companie ca fiind un furnizor potential bun si de incredere. Cum sa faceti acest lucru? Aplicati tehnici de vanzare, adica identificati-va clientii potentiali (publici), contactati-i, demonstrati ce puteti face pentru ei etc.

Prima parte - identificarea autoritati publice interesante - dar obtineti si datele persoanelor de contact. Se poate face usor, folosind un serviciu de informare privind licitatiile cum este al nostru: cautati licitatiile din regiunea si domeniul dvs. (pentru a avea persoana de contact potrivita din cadrul autoritatii contractante) si luati numele si numarul de telefon; o modalitate usoara de a identifica potentiali clienti!

Subcontractare

Deveniti subcontractant

Deoarece noi publicam atat informatii privind licitatii la care sa participati/ ofertati, cat si contracte care au fost deja atribuite unei companii. Astfel de „notificari cu atribuiri” pot fi o modalitate foarte buna de a contacta companiile care au castigat un contract, daca sunteti specializati in anumite parti ale contractului. Deci, de ce sa nu aflati castigatorul unui astfel de contract si sa-i contactati pentru a va oferi serviciile?

Pe de alta parte, puteti contacta si companii care deseori oferteaza la licitatii din zona dvs. si le puteti convinge sa participe la o licitatie care va intereseaza - cu dvs. ca subcontractant!
 

Asocierea

Mai multi operatori economici care se asociaza cu scopul de a depune o candidatura sau oferta comuna, fara a fi obligati sa isi legalizeze din punct de vedere formal asocierea. Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca asocierea sa fie legalizata numai in cazul in care oferta comuna este declarata castigatoare si numai daca o astfel de masura reprezinta o conditie necesara pentru buna indeplinire a contractului.

Dreptul la asociere fiind garantat prin lege, IMM-urile pot participa in asociere la o procedura de licitatie, indiferent daca aceast lucru este sau nu specificat in anuntul/ documentatia de participare la licitatie.
Forma de asociere intr-un grup de operatori economici presupune doar cumularea resurselor financiare, tehnice si profesionale ale grupului nu si schimbarea formei juridice a operatorilor economici, individual.

Operatorii economici asociati isi pastreaza statutul de IMM-uri autonome, chiar daca numarul cumulat de angajati este mai mare de 250.
Nu orice cerinta de calificare poate fi indeplinita de o asociere operatorilor economici, exp. plafoanele de lichiditate si solvabilitate patrimoniala. Respectarea acestor indicatori trebuie dovedita de fiecare ofertant in parte intrucat rezulta din bilanturile fiecarei firme si nu intra in categoria resurselor transferabile de la un operator economic la altul.

Sustinerea unui tert

Pentru dovedirea capacitatilor economice, financiare, tehnice si profesionale, IMM-urile pot apela si la sustinerea unei terte persoane, indiferent de natura relatiilor juridice pe care le au cu persoana respectiva.

In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara, respectiv capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand suportul unui/unor tert/terti sustinator(i), atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, prin care se confirma faptul ca aceasta va pune la dispozitia ofertantului/candidatului resursele invocate.

Tertul sustinator este o persoana fizica/juridica ce nu figureaza ca parte a contractului de achizitie publica, ci doar ca parte a unui angajament ferm intervenit intre doua entitati, care poate avea insa drepturi sau obligatii izvorate din angajamentul respectiv, care reprezinta o intelegere scrisa prin care se instituie obligatii in sarcina partilor semnatare.

Alte beneficii pentru IMM-uri

Alte beneficii ale sectorului public pentru IMM-uri

Cumpara mult si plateste intotdeauna, este cerut de lege: Datorita dimensiunii si bugetului sau, sectorul public este un client important pentru multe companii. Achizitiile pe care le face sunt sustinute de bugetele aprobate, deci se presupune solvabilitatea.Are bugete stabile an de an: intrucat bugetul sau este stabil de-a lungul anilor, accesul la piata din sectorul public ne poate ajuta sa ne stabilizam vanzarile si implicit afacerea.

Proceduri transparente: Prin respectarea liniilor directoare stricte pentru furnizori, este garantata transparenta proceselor care sunt sub incidenta Legii Achizitiilor Publice.

In multiple cazuri exista un singur ofertant: Asta inseamna ca de multe ori sansele de a obtine un contract cu statul sunt foarte mari, intrucat ne confruntam cu o licitatie fara concurenti.

Ofera tratament egal ofertantilor: Este obligatoriu prin lege ca participantii sa aiba sanse egale, daca oferta noastra este cea mai buna (ceea ce nu inseamna cea mai ieftina) vom castiga licitatia.

Nu este un singur client, sunt zeci de mii de organizatii: unul dintre cei mai mari cumparatori de pe piata, ceea ce se traduce in multe oportunitati de afaceri care ne pot creste vanzarile. Este o piata cu nevoi infinite care acopera domenii diferite.

Ofera diversificare strategica: in multe cazuri, companiile au oportunitati limitate de crestere. Aici sectorul public poate aparea ca un potential client interesant.
 

Succesul IMM-urilor la licitatie

Toate punctele mentionate mai sus demonstreaza ca IMM-urile vor gasi o multime de oportunitati contractuale cu autoritatile publice. Cu toate acestea, nu este vorba doar despre participare, ci si despre castigarea lor. Acum, cat de probabil este ca IMM-urile sa obtina contractul?

Potrivit statisticilor nationale, contractele de achizitie publica au fost incheiate de catre autoritatile/entitatile contractante, in anul 2020, peste 24.000 de contracte incheiate anual si o piata de peste 49 de miliarde de lei, iar 92% din totalul contractelor au fost obtinute de IMM-uri.

Prin raportare la tipul contractului de achizitie publica, se observa faptul ca, pentru furnizarea de bunuri, s-au  incheiat  10,846  contracte  (48.19%),  in  valoare  de  4,069,528.67 mii lei, pentru executia de lucrari s-au incheiat  5,905  de  contracte  (26.24%),  in  valoare  de  20,559,111.64  mii lei, iar pentru prestarile de  servicii 5,754 contracte (25,57%), cu o valoare de 2,117,664.27 mii lei.

Care sunt principalele motive pentru care IMM-urile au tot mai mult succes atunci cand oferteaza la licitatii?

1.            Pretul devine din ce in ce mai putin important:
In timp ce majoritatea achizitiilor publice au fost atribuite numai pe baza pretului cel mai mic, care de obicei favorizau companiile mari, legile achizitiilor au fost modificate pentru a se concentra si pe alte aspecte, cum ar fi costul total pe viata, calitatea etc.

2.            Mai putina birocratie incurajeaza mai multe IMM-uri sa participe:
Instrumente precum declaratia pe propria raspundere (conform carora ofertantul indeplineste criteriile cerute) sau Documentul european unic de achizitii (DUAE) faciliteaza foarte mult participarea la licitatii. Daca in trecut, toate documentele trebuiau depuse la fiecare oferta, acum este de obicei suficient sa se declare ca sunt indeplinite cerintele. Numai atunci cand compania a aleasa ca furnizor, trebuie depuse documentele originale.

Din aceste motive si nu numai, vedem si in baza noastra de clienti ca procentul de IMM-uri a crescut substantial in ultimii ani.

3.            Imbunatatirea practicilor in ceea ce priveste efectuarea platilor de catre autoritatile publice:

Platile realizate de autoritatile publice au impact asupra disponibilitatii IMM-urilor de a participa la licitatii: companiile mai mici sunt de obicei mai dependente de plata rapida a clientilor lor decat firmele  mai mari.

Este o veste buna ca practicile privind platile s-au imbunatatit semnificativ in  ultimii ani, determinate de directiva UE privind combaterea intarzierii platilor, care obliga autoritatile sa isi achite facturile in termen de 30 de zile (sau maximum 60 de zile in cazuri specifice).

Introducerea mecanismului care sa permita plati directe catre subcontractanti – faciliteaza, indirect, accesul IMM-urilor la piata achizitiilor publice.

In plus, autoritatile publice platesc intotdeauna, lucru care nu este garantat in cazul afacerilor cu companii private.
 
015-ia-imm

Nu ratati, ci Profitati de orice oportunitate

Vanzarea catre sectorul public este vazuta ca o provocare uneori, dar de fapt nu a fost niciodata mai usor sa vinzi autoritatilor statului.

Desigur, trucul este sa va asigurati ca sunteti listat in SEAP si ca potentialii clienti va pot gasi in catalogul electronic - aici va putem ajuta noi! Luati legatura cu noi pentru a afla cum afacerea dvs. poate sa vanda sectorului public in cel mai scurt timp.
 
Si, cel mai important, identificati toate cererile de oferta relevante pentru afacerea dvs. Noi va putem pune la dispozite aproximativ 3.500 de surse de informare, pe langa SEAP, adica in jur de 16.000 de cereri de oferta, anual

Incercati Gratuit Serviciul Nostru Aici! si profitati de o baza de date completa si la indemana.

licitatie-publica.ro poate contine linkuri catre terti, site-uri partenere, dar nu poate fi tras la raspundere pentru continuturile postate de acestea si nu poate accepta nici o responsabilitate pentru ele.