estul de Apercep?ie Tematica este o tehnica proiectiva ce urmare?te sa evalueze modelele de gândire, atitudinile fa?a de sine ?i fa?a de ceilal?i, capacitatea observa?ionala ?i raspunsurile emo?ionale ale subiectului la un material slab structurat. AT este o tehnica proiectiva ce urmareste sa evalueze modelele de gândire, atitudinile fata de sine si fata de ceilalti, capacitatea observationala si raspunsurile emotionale ale...
estul de Apercep?ie Tematica este o tehnica proiectiva ce urmare?te sa evalueze modelele de gândire, atitudinile fa?a de sine ?i fa?a de ceilal?i, capacitatea observa?ionala ?i raspunsurile emo?ionale ale subiectului la un material slab structurat. AT este o tehnica proiectiva ce urmareste sa evalueze modelele de gândire, atitudinile fata de sine si fata de ceilalti, capacitatea observationala si raspunsurile emotionale ale subiectului la un material slab structurat. În cazul TAT-ului, stimulii ambigui constau într-un set de planse care înfatiseaza personaje umane plasate în diverse situatii de viata. Subiectului i se cere sa elaboreze o povestire despre fiecare plansa care i se ofera, povestire care solicita subiectului urmatoarele aspecte: ce se întâmpla în plansa respectiva, evenimentele care au precedat situatia respectiva, ce simt si gândesc personajele din plansa si cum se încheie povestirea respectiva. Examinatorul prezinta subiectilor o serie de planse din setul de 31 de planse ale T.A.T-ului. Exista mai multe metode de aplicare, expuse de diversi autori. De obicei, subiectului i se arata între 10-14 planse. Cele 31 de planse sunt împartite pe categorii, autorul indicând modul de formare a seriilor ce se aplica subiectilor baieti, barbati, fete si, respectiv, femei. Bellak prefera un mod de aplicare care presupune aplicarea a 10 planse, într-o singura sesiune de aplicare, urmând ca, în cazul în care examinatorul considera utila aplicarea si a altor planse, pentru a pune în evidenta alte aspecte ale vietii interne a subiectului, sa faca lucrul acesta dupa aplicarea celor 10 planse standard precizate de Bellak. Formularul de cotare care însoteste manualul ofera un cadru orientativ, omogen, dar si flexibil totodata, de notare a raspunsurilor, de cotare conform criteriilor indicate, precum si de consemnare a concluziilor diagnostice. O atentie aparte se acorda utilizarii testului în cadrul terapiei, ca instrument auxiliar. O caracteristica aparte a manualului este detalierea diferitelor forme de aplicare a acestei tehnici: pentru adulti si adolescenti (TAT), pentru copii (TAC, cu trei versiuni) si pentru batrâni (TAB). TAT-ul presupune in utilizarea profesionista si aplicarea EFE (Evaluarea Functiilor Eului).În interpretarea raspunsurilor, examinatorii îsi concentreaza atentia asupra mai multor domenii: continutul povestirilor pe care le aduce subiectul, sentimentul sau tonul povestirilor si comportamentul subiectului dincolo de raspunsuri. Aceste comportamente pot include remarci verbale (de exemplu, comentarii despre faptul de a fi stresat de situatia de evaluare sau plângeri ca nu este un bun povestitor), ca si actiuni sau semne nonverbale (înrosiri, miscari necontrolate pe scaun, dificultati de a stabili contact vizual cu examinatorul etc.).