Principalele servicii oferite de D.E.P.A.B.D
D.E.P.A.B.D. funcţionează ca autoritate publică de specialitate în subordinea Ministerului Afacerilor Interne şi exercită atribuţiile ce îi sunt date în competenţă prin lege, cu privire la:
a) interconectarea tuturor bazelor de date administrate de direcţie, respectiv a bazelor de date de evidenţă a persoanelor,a bazelor de date de paşapoarte şi a bazelor de date de evidenţă a...
Principalele servicii oferite de D.E.P.A.B.D
D.E.P.A.B.D. funcţionează ca autoritate publică de specialitate în subordinea Ministerului Afacerilor Interne şi exercită atribuţiile ce îi sunt date în competenţă prin lege, cu privire la:
a) interconectarea tuturor bazelor de date administrate de direcţie, respectiv a bazelor de date de evidenţă a persoanelor,a bazelor de date de paşapoarte şi a bazelor de date de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare;
b) exploatarea bazelor de date administrate asigurând suportul pentru schimbul de date şi informaţii cu alte instituţii sau autorităţi publice, utilizând mijloace informatice;
c) coordonarea operaţiunilor pe linie informatică în vederea ţinerii în actualitate a Registrului naţional de evidenţă a persoanelor (R.N.E.P.);
d) actualizarea, utilizarea şi valorificarea datelor din R.N.E.P., potrivit legii;
e) generarea, administrarea şi distribuirea listelor cu coduri numerice personale precalculate;
f) coordonarea, sprijinirea şi controlul activităţii structurilor teritoriale de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor, producerea cărţilor de identitate şi a cărţilor de alegător, precum şi a documentelor care se eliberează cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora, gestionarea şi administrarea, la nivel naţional, a bazelor de date privind: evidenţa persoanelor, cărţilor de identitate, paşapoartelor, permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare a vehiculelor şi a altor documente necesare persoanei în relaţiile cu statul;
g) activităţi specifice legate de starea civilă;
h) prelucrarea automată a datelor din R.N.E.P. în vederea furnizării acestora către terţi, conform prevederilor legale.
Pentru îndeplinirea funcţiilor şi atribuţiilor ce îi revin, D.E.P.A.B.D. colaborează cu diverse instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, în conformitate cu dispoziţiile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1367/2009.
D.E.P.A.B.D., prin intermediul structurilor sale subordonate şi al celor aflate în coordonare metodologică, actualizează şi prelucrează datele cu caracter personal din S.N.I.E.P., cum ar fi:
- numele şi prenumele;
- prenumele părinţilor;
- date referitoare la relaţia de filiaţie şi căsătorie;
- istoricul de nume, prenume, cât şi actele în baza cărora s-a produs modificarea;
- sexul;
- data şi locul naşterii;
- datele privind certificatele de naştere, de căsătorie, referitoare la seria, numărul, data şi locul eliberării, emitentul, numărul actului de stare civilă, anul, localitatea, judeţul, precum şi alte documente;
datele de domiciliu/reşedinţă cât şi istoricul acestora;
- informaţii generale privind studiile, profesia, situaţia militară şi ocupaţia din momentul emiterii documentului de identitate;
- statut civil;
- imagine facială;
- cod numeric personal;
- informaţii privind actele de identitate (tip, serie, număr, instituţia emitentă, data eliberării, termenul de valabilitate);
- alte date de interes privind activitatea specifică;
- evenimente de migrare;
- date şi alte informaţii privind decesul;
- fişiere log privind accesul la datele cu caracter personal;
- informaţii privind interzicerea dreptului de a vota sau de a fi ales, punerea sub interdicţie precum şi interzicerea prezenţei sau părăsirii localităţii;
- alte informaţii/date privind persoana, necesare D.E.P.A.B.D. în fluxul operaţional.
Pentru ţinerea în actualitate în mod unitar a datelor cu caracter personal, D.E.P.A.B.D. administrează şi actualizează o serie de nomenclatoare specifice, dezvoltate la nivel intern sau pe baza registrelor, respectiv surselor administrative autorizate.
Toate aceste date sunt prelucrate prin mijloace automatizate, fiind destinate evidenţei persoanelor, stării civile, furnizării de date în interesul cetăţenilor, al statului şi al instituţiilor publice, evidenţei accesului la date, precum şi în scop statistic.
Astfel, în cadrul SNIEP au fost realizate o serie de cerinţe, din care enumerăm:
- creşterea gradului de eficienta a controlului datelor de evidenţă a persoanei
- creşterea nivelului de automatizare, de protecţie si de accesibilitate a datelor
- asigurarea disponibilităţii şi funcţionării S.N.I.E.P. în regim de 10 ore pe zi (8:00 – 18:00), 5 zile pe săptămână (zile lucrătoare), inclusiv în zilele de week-end sau sărbători legale în care serviciile publice comunitare locale de evidenţă a persoanelor au program de lucru cu publicul (ex. în cazul perioadelor electorale, alte perioade în care se desfăşoară acţiuni de interes naţional) sau când beneficiarul solicită expres acest lucru, dar nu mai mult de 20 de zile pe an (în plus faţă de zilele lucrătoare);
- securitatea şi integritatea datelor şi a tranzacţiilor efectuate asupra categoriilor de date gestionate la nivelul sistemelor componente ale S.N.I.E.P.;
- menţinerea şi optimizarea la maxim disponibil a performanţelor S.N.I.E.P. cu privire la timpul de răspuns pentru operaţiile de actualizare/interogare efectuate în S.N.I.E.P. (timpul de răspuns să fie de maximum 5 secunde, la nivel de aplicaţie pentru cererile complexe şi la secundă pentru cererile punctuale / simple)
- asigurarea şi optimizarea, la nivel de aplicaţie, a funcţionalităţilor fluxurilor de business, aşa cum au fost definite în cadrul proiectului S.N.I.E.P.;
- dezvoltarea şi implementarea de noi funcţionalităţi ale sistemului informatic.
Obiectivele cheie sunt:
- actualizarea, utilizarea şi valorificarea datelor din R.N.E.P., potrivit legii
- achiziţionarea, sub formă de servicii, a unei platforme tehnologice necesară pentru asigurarea funcţionalităţii SNIEP, în vederea gestionării în mod unitar a tuturor categoriilor de date şi informaţiilor referitoare la persoană şi emiterea de documente către cetăţea, asigurarea şi furnizarea unor informaţii corecte, complete şi în timp util tuturor utilizatorilor S.N.I.E.P. şi oferirea unor servicii publice de calitate cetăţenilor.
Astfel, precizăm faptul că cerinţele formulate anterior se regăsesc în funcţionalităţile actuale ale S.N.I.E.P. acestea fiind deservite de componentele hardware cu firmware/software-ul aferent acestora precum şi de componente software pe mai multe paliere (module software COTS personalizate, respectiv aplicaţie dezvoltată). Componentele actuale S.N.I.E.P. sunt cele prevăzute în Anexa nr. 1 şi în Anexa nr. 2.
Ca notă suplimentară, Guvernul României a adoptat, la 7 aprilie 2015, Strategia Naţională privind Agenda Digitală pentru România 2020 (SNADR). Strategia a fost dezvoltată pe baza programului Agenda Digitală pentru Europa 2020, prin care se propune şi se argumentează necesitatea adoptării tehnologiilor de tip cloud în sectorul public european.