Prin Legea nr. 318/2015 a fost înființată Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituție
publică de interes național cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiției. Agenţia este desemnată drept
oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind
cooperarea dintre oficiile de recupera...
Prin Legea nr. 318/2015 a fost înființată Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituție
publică de interes național cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiției. Agenţia este desemnată drept
oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind
cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmăririi şi identificării produselor
provenite din săvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracţiunile.Prin Planul Naţional de Redresare
și Rezilienţă, aprobat în 27 septembrie 2021 de către Comisia Europeană și în 3 noiembrie de către Consiliul Uniunii Europene
prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării Planului Naţional de Redresare și Rezilienţă al României,
a fost asumată realizarea Investiția 4. „Digitalizarea sistemului judiciar”, în cadrul Componentei nr. 7 „Transformare digitală”.Obiectivul
acestei investiţii este de a continua dezvoltarea sistemului informatic național integrat de evidență a creanțelor provenite
din infracțiuni ROARMIS 2 - (Romanian Assets Recovery and Management Integrated System - Sistemul integrat român de recuperare
și administrare a creanțelor), modernizarea site-ului de prezentare a instituției, precum și modernizarea portalului ANABI
pentru derularea licitațiilor publice organizate prin mijloace electronice. Pagina de internet a ANABI a fost dezvoltată,
ca şi concept, în anul 2016, în cadrul procesului de operaţionalizare şi a facut obiectul unei actualizări, din resurse bugetare
proprii, pe parcursul anului 2021, în contextul implementării unei strategii proprii de comunicare publică. Similar, tot din
resurse bugetare proprii, portalul de licitaţii publice a reprezentat o soluţie necesară într-un termen relativ scurt, în
contextul suspendării procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate în urma declarării stării de urgență în anul 2020.
Soluţia organizării licitaţiilor publice prin mijloace electronice a generat un impact important asupra eficienţei Agenţiei
prin creşterea capacităţii acesteia de a valorifica bunuri sechestrate la preţuri foarte apropiate de cele consemnate prin
rapoartele de evaluare. În contextul pandemic, inițiativa ANABI a devenit o bună practică evaluată ca atare, inclusiv în rapoartele
periodice din cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Mai mult, soluția propusă de ANABI a fost validată legislativ
prin reglementare la nivel de lege, în anul 2022, prin Legea 230/2022.La nivelul Agenției există, în prezent 2 platforme,
respectiv https://anabi.just.ro/ și https://anabi.just.ro/licitatiionline/). Acestea rulează pe o arhitectură învechită, care
nu mai permite dezvoltarea de funcționalități noi, fiind necesară proiectarea/modernizarea site-ului și a platformei de licitații,
care să îndeplinească cerințele de modernizare și securitate.De la operaționalizarea portalului de licitații online, cele
două soluții IT utilizate de Agenţie (portal licitații online şi site-ul de prezentare) au acumulat un număr de 264.161 utilizatori
unici, 12% din aceştia provenind din afara României.În acest context, ANABI iniţiază procedura legală pentru achiziționarea
serviciilor privind modernizarea portalului ANABI pentru derularea licitațiilor publice organizare prin mijloace electronice,
potrivit legislației naționale în vigoare.