Prin Legea nr. 318/2015 a fost înfiinţată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituţie publică de interes naţional cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei.
Agenţia este desemnată drept oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor ...
Prin Legea nr. 318/2015 a fost înfiinţată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituţie publică de interes naţional cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei.
Agenţia este desemnată drept oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmăririi şi identificării produselor provenite din săvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracţiunile.Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, aprobat în 27 septembrie 2021 de către Comisia Europeană şi în 3 noiembrie de către Consiliul Uniunii Europene prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, a fost asumată realizarea Investiţia 4. "Digitalizarea sistemului judiciar", în cadrul Componentei nr. 7 "Transformare digitală".Obiectivul acestei investiţii este de a continua dezvoltarea sistemului informatic naţional integrat de evidenţă a creanţelor provenite din infracţiuni ROARMIS 2 - (Romanian Assets Recovery and Management Integrated System - Sistemul integrat român de recuperare şi administrare a creanţelor), modernizarea site-ului de prezentare a instituţiei, precum şi modernizarea portalului ANABI pentru derularea licitaţiilor publice organizate prin mijloace electronice. Pagina de internet a ANABI a fost dezvoltată, ca şi concept, în anul 2016, în cadrul procesului de operaţionalizare şi a facut obiectul unei actualizări, din resurse bugetare proprii, pe parcursul anului 2021, în contextul implementării unei strategii proprii de comunicare publică.
Similar, tot din resurse bugetare proprii, portalul de licitaţii publice a reprezentat o soluţie necesară într-un termen relativ scurt, în contextul suspendării procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate în urma declarării stării de urgenţă în anul 2020.
Soluţia organizării licitaţiilor publice prin mijloace electronice a generat un impact important asupra eficienţei Agenţiei prin creşterea capacităţii acesteia de a valorifica bunuri sechestrate la preţuri foarte apropiate de cele consemnate prin rapoartele de evaluare. În contextul pandemic, iniţiativa ANABI a devenit o bună practică evaluată ca atare, inclusiv în rapoartele periodice din cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare. Mai mult, soluţia propusă de ANABI a fost validată legislativ prin reglementare la nivel de lege, în anul 2022, prin Legea 230/2022.
La nivelul Agenţiei există, în prezent 2 platforme, respectiv https://anabi.just.ro/ şi https://anabi.just.ro/licitatiionline/). Acestea rulează pe o arhitectură învechită, care nu mai permite dezvoltarea de funcţionalităţi noi, fiind necesară proiectarea/modernizarea site-ului şi a platformei de licitaţii, care să îndeplinească cerinţele de modernizare şi securitate.
De la operaţionalizarea portalului de licitaţii online, cele două soluţii IT utilizate de Agenţie (portal licitaţii online şi site-ul de prezentare) au acumulat un număr de 264.161 utilizatori unici, 12% din aceştia provenind din afara României.
În acest context, ANABI iniţiază procedura legală pentru achiziţionarea serviciilor privind modernizarea portalului ANABI pentru derularea licitaţiilor publice organizare prin mijloace electronice, potrivit legislaţiei naţionale în vigoare.