În conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, este obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică, specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc cumul...
În conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, este obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică, specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprinderilor publice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au înregistrat o cifră de afaceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echivalentului în lei a sumei de 7.300.000 euro şi au cel puţin 50 de angajaţi.
În această situaţie se regăsesc următoarele companii la care MFP exercită calitatea de autoritate tutelară: C.N. Loteria Română S.A. (C.N.L.R.), C.N. Imprimeria Naţională S.A. (C.N.I.N.) şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (F.N.G.C.I.M.M.).
În cazul societăţilor la care MFP exercită calitatea de autoritate tutelară, dar care nu îndeplinesc condiţiile menţionate mai sus, respectiv Fondul Român de Contragarantare (F.R.C.), autoritatea publică tutelară poate decide, de asemenea, ca selecţia să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică, specializată în recrutarea resurselor umane.
Principalele constrângeri de natură tehnică se referă la:
posibilitatea ca, pe parcursul derulării acordului-cadru, administratorii numiţi să fie revocaţi sau să renunţe la mandat,
neidentificarea de către prestator a numărului de candidaţi în conformitate cu cerinţele din Caietul de sarcini,
realizarea de către prestator a listei scurte a candidaţilor, identificând numărul de candidaţi prevăzuţi pe lista scurtă, dar Adunarea Generală a Acţionarilor nu va accepta numirea niciunuia dintre aceştia întrucât, în urma Raportului pentru numirile finale întocmit de către Comisia de selecţie, aceasta nu va propune numirea pe posturile de membri ai consiliului de administraţie/de supraveghere a niciunuia dintre candidaţii înscrişi pe lista scurtă din cauza faptului că respectivii candidaţi nu corespund criteriilor de selecţie stabilite prin lege sau prin profilul consiliului/profilul candidatului,
realizarea de către prestator a listei scurte a candidaţilor, identificând numărul de candidaţi, dar Adunarea Generală a Acţionarilor va accepta numirea doar a unora dintre aceştia, astfel încât nu se vor putea ocupa toate posturile de membri ai Consiliului de administraţie/de supraveghere care au făcut obiectul contractului subsecvent întrucât, în urma Raportului pentru numirile finale întocmit de către Comisia de selecţie, aceasta nu va propune numirea de candidaţi pe toate posturile de membri ai consiliului de administraţie/de supraveghere care fac obiectul contractului subsecvent din cauza faptului că respectivii candidaţi nu corespund criteriilor de selecţie stabilite prin lege sau prin profilul consiliului/profilul candidatului, corespunzătoare unuia sau mai multor posturi de membri ai consiliului de administraţie/de supraveghere,
apariţia unor modificări legislative în cursul procesului de recrutare, care modifică calitatea beneficiarului de autoritate publică tutelară/acţionar al întreprinderilor publice care fac obiectul acordului-cadru, ori scot respectivele întreprinderi de sub incidenţa OUG nr. 109/2016 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, există constrângeri la nivel legislativ, ce derivă din obligaţia respectării Normelor metodologice pentru stabilirea criteriilor de selecţie, de întocmire a listei scurte de până la 5 candidaţi pentru fiecare post, a clasamentului acestora, a procedurii privind numirile finale, precum şi a altor măsuri necesare implementării prevederilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobate prin HG nr. 722/2016.