În anul 1978 a fost pus în funcţiune obiectivul “Regularizarea râului Mureş la Tărgu Mureş".
După realizarea lucrărilor de regularizare prevăzute, datorită fenomenelor de eroziune care s-au accentuat pe sectorul aval de barajul de priză Azomureş, a apărut necesitatea extinderii lucrărilor printr-un nou obiectiv "Stabilizarea râului Mureş în zona barajului de priză Azomureş", care s-a promovat în anul 1995 printr-un...
În anul 1978 a fost pus în funcţiune obiectivul “Regularizarea râului Mureş la Tărgu Mureş".
După realizarea lucrărilor de regularizare prevăzute, datorită fenomenelor de eroziune care s-au accentuat pe sectorul aval de barajul de priză Azomureş, a apărut necesitatea extinderii lucrărilor printr-un nou obiectiv "Stabilizarea râului Mureş în zona barajului de priză Azomureş", care s-a promovat în anul 1995 printr-un studiu de prefezabilitate - SPF, la care proiectant general a fost Aquaproiect SA. Ulterior s-a continuat proiectarea pentru lucrările obiectivului la fazele SF (studiu de fezabilitate) şi PT (proiect tehnic) care au fost elaborate de acelaşi proiectant general în anul 2003. În cadrul acestui nou obiectiv de investiţii, s-au realizat lucrări pe un tronson de 4,21 km lungime, având ca efect refacerea talvegului prin praguri de colmatare şi refacerea şi completarea consolidărilor de mal.
In anul 2008 au fost receptionate la terminarea lucrarilor prin PVRTL nr 2983/01.04.2008 lucrari de regularizare albie pe 6.5 km avand valoarea receptionata a investitiei de 14.548.965,71 lei din care C+M 13.654.993,60 lei, iar in 2012 a fost intocmita receptia finala prin PVRF nr. 5069/08.05.2012.
În anul 2011 s-a actualizat proiectarea prin studiu de fezabilitate extins privind obiectivul "Amenajarea râului Mureş în zona barajului de priză Azomureş, Tg. Mureş, jud. Mureş".
În cadrul acestui proiect au fost prevăzute lucrări pentru punerea în siguranţă a tronsonului pe lungimea de 6.5 km amenajat aval de barajul de priză Azomureş, care cuprindea 4 praguri noi de colmatare pentru consolidarea talvegului, consolidări de maluluri şi recalibrarea albiei. Însă, din lipsa fondurilor necesare, lucrările care au fost proiectate nu au fost realizate in totalitate.
În urma viiturilor frecvente la care au fost supuse lucrările de regularizare şi a modificărilor morfologice ale albiei râului, care s-au datorat în principal exploatărilor neraţionale de balast, s-au provocat distrugeri parţiale şi totale ale lucrărilor iniţiale, pe sectorul din aval de barajul de priză Azomureş. De asemenea, executatrea în etape a lucrărilor, ce au fost prevăzute să funcţioneze în ansamblu, s-a ajuns la amplificarea proceselor distructive ale construcţiilor şi punerea în pericol a altor obiective.
In urma fenomenelor meteorologice periculoase şi a creşterii însemnate a debitelor râului Mureş în perioada 06-09.05.2019, s-au produs eroziuni în zona barajului de priză Azomureş, pe o lungime de 0,75 km fiind afectată apărarea de mal, şi, de asemenea au fost afectate 2 buc. praguri de fund.
Calamitatile produse au fost consemnate in Raportul de Sinteză nr. 7870 din 04.06.2019 emis de Comitetul Judeţean Pentru Situaţi de Urgenţe Mures si in Procesul Verbal de Calamitate 2973 din 14.05.2019.
Ca urmare a celor prezentate mai sus, pentru a preveni înaintarea eroziunilor active de pe raul Mures, a fost promovata o lucrare in regim de urgenta prin HG 441/25.06.2019 pentru realizarea lucrarilor de refacere aparare de mal pe o lungime de 250 m si refacere 2 praguri in cadrul obiectivului de investitii “Amenajarea raului Mures în zona barajului de priza Azomures, judetul Mures"., intocmindu-se documentatia DALI elaborata de S.C. SELENA ENGINEERING S.R.L., Bucuresti.
Pe tronsonul afectat de viiturile produse in 2019, pentru care au fost cuprinse lucrari de interventie pentru reabilitarea a 250 m consolidari de mal si 2 praguri, finantate prin Hotărârea de Guvern nr. 441/25.06.2019, au fost prevazute in proiectul tehnic nr. 3536/2003 intre profilele P4 si P6 urmatoarele lucrari :
Pe mal stang, r. Mures
- consolidare de mal Tronson II mal stang tip A+B, L=300 m, aval confluenta cu pr. Cocoş.
- consolidare de mal tronson I mal stang tip A+B, L= 250 m, aval pod CF Cristeşti
Pe mal drept r. Mureş
- Consolidare mal Tronson I mal drept tip A L=450 m aval de Pragul ingropat nr. 3
- Prag ingropat P3 L=30 m, aval confluenta p Cocoş
- Prag ingropat P4 L=55 m