Serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, din Municipiul Timişoara, trebuie menţinut şi dezvoltat, întrucât acesta poate asigura energie termică pentru sectorul rezidenţial/non-rezidenţial în condiţii de siguranţă, eficienţă energetică şi performanţă economică ridicată, având totodată un impact pozitiv asupra protecţiei şi conservării mediului ambiant prin controlul strict al emisiilor poluant...
Serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, din Municipiul Timişoara, trebuie menţinut şi dezvoltat, întrucât acesta poate asigura energie termică pentru sectorul rezidenţial/non-rezidenţial în condiţii de siguranţă, eficienţă energetică şi performanţă economică ridicată, având totodată un impact pozitiv asupra protecţiei şi conservării mediului ambiant prin controlul strict al emisiilor poluante.
Scopul elaborării strategiei este de a identifica şi prioritiza necesităţile investiţionale, astfel încât să respecte conformarea cu politicile naţionale şi europene în domeniul energiei şi mediului, luând în considerare suportabilitatea investiţiilor de către populaţie şi capacitatea locală de implementare a proiectului.
Strategia va reprezenta documentul suport pentru justificarea necesităţii finanţării investiţiilor pentru retehnologizarea/modernizarea/reabilitarea sistemului de alimentare cu energie termică din municipiul Timişoara, prezentând situaţia existentă, proiecţiile privind dezvoltarea viitoare a întregului SACET. Pe baza acestor informaţii, documentaţia va expune opţiunile strategice pentru sistemul de alimentare cu energie termică centralizat şi opţiunile specifice aferente fiecărei componente a sistemului.
Strategia trebuie:
a) să fie elaborată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 246/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilităţi publice;
b) să respecte principiile prevăzute la art. 3 din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările şi completările ulterioare, conform politicilor elaborate de Ministerul Energiei;
c) să urmărească obiectivele prevăzute la art. 4 din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările şi completările ulterioare, conform politicilor elaborate de Ministerul Energiei;
d) să fie armonizată cu strategia energetică naţională, cu strategia naţională privind SPAET, cu strategiile privind dezvoltarea socio-economică, urbanismul şi amenajarea teritoriului, protecţia şi conservarea mediului, precum şi cu prevederile PNIESC;
e) să fie corelată cu strategia generală de dezvoltare a localităţii/localităţilor respective şi cu strategia de valorificare pe plan local a potenţialului SRE
f) să cuprindă măsurile şi recomandările propuse ca urmare a încheierii cu Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvolatare a Acordului de prestări servicii de asistenţă tehnică rambursabile - "Asistenţă pentru încălzire durabilă şi eficienţă energetică pentru oraşul Timişoara"
La nivel local, strategia trebuie să conducă la atingerea următoarelor obiective:
- continuitate, calitate, siguranţă şi eficienţă în alimentarea cu energie termică a populaţiei;
- asigurarea resurselor necesare pe termen lung pentru alimentarea cu energie termică a populaţiei;
- dezvoltarea durabilă a UAT;
- utilizarea eficientă a resurselor energetice pentru producerea energiei termice, corelată cu eficientizarea consumului, în special la nivel rezidenţial;
- decarbonarea sectorului de încălzire/răcire urbană (reducerea emisiilor de GES);
- reducerea emisiilor de poluanţi, alţii decât GES, şi îmbunătăţirea calităţii mediului (apă, aer, sol);
- stabilirea datelor, informaţiilor şi, după caz, a măsurilor/acţiunilor/termenelor necesare pentru evaluarea disponibilităţilor locale în ceea ce priveşte SRE şi/sau căldura reziduală din procese tehnologice şi identificarea opţiunilor strategice de maximizare a gradului de utilizare a acestora pentru producerea energiei termice în sistem centralizat;
- stabilirea datelor, informaţiilor şi, după caz, a măsurilor/acţiunilor/termenelor necesare pentru evaluarea cuprinzătoare a potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă şi de încălzire/răcire eficientă şi identificarea opţiunilor strategice de valorificare a acestora în condiţii de eficienţă economică;
- stabilirea necesităţii/oportunităţii de dezvoltare/modernizare/eficientizare a unui SACET existent, pe baza unei analize cost-beneficiu care compară cel puţin trei opţiuni strategice de asigurare a necesarului de energie termică pentru încălzire, acc şi răcire din localitate, în sistem centralizat şi/sau individual, care conduc la creşterea eficienţei energetice şi reducerea emisiilor de GES;
- satisfacerea cerinţelor de interes public ale colectivităţilor locale, inclusiv eliminarea riscurilor de intoxicare, asfixiere, incendii, explozii, precum şi a riscurilor privind sănătatea populaţiei;
- asigurarea accesibilităţii energiei termice pentru populaţie;
- asigurarea conformităţii cu prevederile legislaţiei UE aplicabile, valorificarea experienţei internaţionale şi adoptarea celor mai bune practici în domeniul încălzirii şi răcirii urbane.
Obiectivele strategiei sunt reprezentate de atingerea simultană a următoarelor ţinte:
- reducerea emisiilor interne de gaze cu efect de seră cu cel puţin 50% până în 2030, comparativ cu 2020;
- un consum de energie din surse regenerabile de 32% în 2030;
- îmbunătăţirea eficienţei energetice cu 32,5% în 2030;
- Îndeplinirea până în 2030 a criteriilor care definesc un ,,sistem eficient de încălzire centralizata". Conform Directivei CE 27/2012 un "sistem eficient de termoficare şi răcire centralizată" înseamnă un sistem de termoficare sau răcire centralizat care utilizează cel puţin 50 % energie din surse regenerabile, 50 % căldură reziduală, 75 % energie termică prin cogenerare sau 50 % dintr-o combinaţie de energie şi căldură de tipul celor sus-menţionate.
Pentru viabilitatea SACET datele, informaţiile şi măsurile/acţiunile prevăzute în strategie trebuie să conducă la:
a) stabilirea oportunităţii şi a criteriilor de delimitare a unor zone unitare de încălzire, conform prevederilor legale;
b) fundamentarea proiectelor de investiţii pentru dezvoltarea/ modernizarea/eficientizarea SACET;
c) utilizarea în cadrul SACET a unui mix de tehnologii şi surse de energie primară pentru producerea energiei termice (cogenerare, SRE şi căldură reziduală din procese tehnologice), care să conducă la încadrarea acestuia în categoria sistemelor eficiente;
d) maximizarea eficienţei economice a SACET, prin:
i. dimensionarea corespunzătoare, pe orizontul strategic de timp, a capacităţilor/instalaţiilor de transformare, producere, transport şi distribuţie a energiei termice;
ii. valorificarea SRE şi a căldurii reziduale din procese tehnologice, identificate ca disponibile la nivel local pe orizontul strategic de timp;
iii. utilizarea unui mix de tehnologii pentru producerea energiei termice, din categoria celor producătoare de energie electrică (cogenerare), respectiv consumatoare de energie electrică (de exemplu, pompe de căldură), care să permită o programare a producţiei capacităţilor din cele două categorii corelată cu nivelul preţurilor de pe piaţa energiei electrice;
iv. dezvoltarea unui sistem mixt de încălzire şi răcire urbană, cu posibilitate de stocare a energiei termice, în vederea aplatizării curbei clasate a cererii;
e) accesul pe criterii obiective specifice al producătorilor independenţi de energie termică, respectiv al consumatorilor de energie termică, la reţelele SACET şi protecţia consumatorilor vulnerabili, conform prevederilor legale;
f) dezvoltarea unui SACET viabil şi eficient, competitiv în raport cu soluţiile individuale de încălzire şi/sau răcire.
Prin strategie trebuie asigurată implementarea următoarelor principii pentru prestarea serviciului:
a) profesionalism şi management performant;
b) atragere a investiţiilor private;
c) absorbţie de resurse financiare din fonduri comunitare şi/sau programe naţionale de cofinanţare;
d) acces nediscriminatoriu la reţelele SACET, în condiţiile legii;
e) promovarea de parteneriate între toate părţile implicate – AAPL, producători independenţi de energie termică, operator SACET, consumatori;
f) acoperirea costurilor justificate ale operatorului SACET şi producătorilor independenţi de energie termică şi desfăşurarea activităţii acestora în condiţii de profitabilitate economică;
g) competitivitatea şi suportabilitatea preţurilor locale ale serviciului şi protejarea consumatorilor vulnerabili;
h) responsabilitatea tuturor părţilor implicate – AAPL, producători independenţi de energie termică, operator SACET, consumatori;
i) transparenţă şi simplificare a procedurilor administrative;
j) utilizarea unor instalaţii şi echipamente ale căror performanţe asigură gradul de siguranţă impus de legislaţia în vigoare pentru infrastructură şi pentru sănătatea populaţiei.
La stabilirea soluţiilor tehnice şi organizatorice de retehnologizare /modernizare/ reabilitare se va avea în vedere ca instalaţiile de producţie existente la surse să fie exploatate optim în concordanţă cu necesarul de consum şi în corelaţie cu sursele alternative, apă geotermală, valorificarea energetică a deşeurilor municipale, energie solară, biomasă, biogaz, hidrogen ş.a.
La CET Sud se va analiza, având în vedere preţul cărbunelui, al gazelor naturale, al certificatelor de CO2 regimul de funcţionare pe termen scurt şi mediu.
Unde nu sunt limitări se vor analiza obligatoriu variante de înlocuire pe termen mediu şi lung a cazanelor pe cărbune.