Primăria Municipiului Timisoara doreşte să achiziţioneze serviciile descrise mai sus în cadrul proiectului "Simplificarea procesului participativ şi decizional în relaţia cu cetăţenii, prin digitalizarea integrată şi eficientizarea administraţiei publice la nivelul Primăriei Municipiului Timişoara", cod SMIS 154615, servicii ce presupun următoarele activităţi:
A. Elaborare "Strategie de participare publică a Municipiului Ti...
Primăria Municipiului Timisoara doreşte să achiziţioneze serviciile descrise mai sus în cadrul proiectului "Simplificarea procesului participativ şi decizional în relaţia cu cetăţenii, prin digitalizarea integrată şi eficientizarea administraţiei publice la nivelul Primăriei Municipiului Timişoara", cod SMIS 154615, servicii ce presupun următoarele activităţi:
A. Elaborare "Strategie de participare publică a Municipiului Timişoara":
1. Analiza
a) internă – având două direcţii:
• Identificarea de către Prestator a structurilor, mecanismelor, instrumentelor şi a procedurilor actuale privind transparenţa decizională şi participarea publică (atât cele impuse de legislaţia în vigoare cât şi cele complementare dezvoltate la nivel local);
• Maparea de către Prestator a interacţiunilor directe cu cetăţenii şi alţi reprezentanţi ai societăţii civile a tuturor structurilor din cadrul aparatului de specialitate al Primăriei, pentru a identifica nevoile de dezvoltare a competenţelor şi a resurselor interne în acest sens.
b) externă – având, de asemenea, două direcţii:
• Organizarea de către Prestator a unor focus-grupuri (sau alte metode de cercetare sociologică) cu diferite categorii de cetăţeni, grupuri civice (inclusiv Consiliile Consultative de Cartier, Consiliul de Consultare pe Probleme de Tineret şi Consiliul Minorităţilor) şi organizaţii, constituind grupuri mixte sau omogene în funcţie de recomandări şi nevoile interne pentru fiecare dintre etapele participării publice (informare, consultare, implicare) cu dublu scop: de a identifica punctele slabe şi punctele forte ale mecanismelor actuale şi de a identifica împreună (prin cocreare) instrumente sau mecanisme inovative de informare, consultare şi implicare adaptate atât nevoilor diferitelor grupuri reprezentative din societatea civilă, cât şi diferitelor etape ale procesului de luare a deciziilor publice. În evaluarea externă Prestatorul va avea în vedere colectarea de recomandări pentru refacerea regulamentelor de organizare şi funcţionare a Consiliilor Consultative de Cartier, a Consiliului Consultativ pe Probleme de Tineret şi a Consiliului Minorităţilor).
• Analiza de către Prestator a instrumentelor cu sursă de date deschise/open-source folosite cu succes de către alte oraşe comparativ cu specificaţiile platformei Decidim folosită până în prezent, pe baza modelului din Barcelona. Analiza va urmări obţinerea de informaţii privind poziţionarea acestei platforme comparativ cu altele şi formularea de recomandări privind îmbunătăţirea acesteia.
2. Evaluare
- evaluarea de către Prestator a competenţelor angajaţilor în ceea ce priveste interacţiunea directă cu cetăţeanul şi reprezentanţii societăţii civile;
- evaluarea de către Prestator a gradului de satisfacţie vizavi de interacţiunea cu instituţia a cetăţenilor şi a altor reprezentanţi ai societăţii civile;
- evaluarea de către Prestator a percepţiei externe vizavi de nivelul participării publice.
3. Diagnoza
Pe baza componentelor 1 şi 2 Prestatorul va realiza un raport cu prezentarea structurată a punctului de pornire, a problemelor interne şi a percepţiei externe (din perspectiva cetăţenilor) privind transparenţa decizională şi participare, relaţionarea directă cu cetăţeanul şi societatea civilă si funcţionarea consiliilor consultative existente în cadrul administraţiei locale.
4. Propuneri pentru următorii 5 ani (atât pentru dezvoltarea capacităţilor interne cât şi recomandări pentru dezvoltarea societăţii civile)
Strategia va conţine un plan de acţiune pentru dezvoltarea competenţelor interne pe trei direcţii:
• Instrumente/ procese/ proceduri privind informarea şi implicarea cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor în funcţie de domeniul specific, gradul de complexitate, momentele cheie ale procesului luării deciziei, precum şi tipul de actori implicaţi în fiecare dintre aceste momente cheie;
• Regulament de organizare şi funcţionare a consiliilor consultative (Consiliile Consultative de Cartier, Consiliului Consultativ pe Probleme de Tineret, Consiliului Minorităţilor) sau a altor forme de consultare a comunităţii
• Program de formare a competenţelor privind participarea publică şi comunicarea cu cetăţeanul pentru echiparea aparatului de specialitate cu abilităţile necesare informării şi implicării cetăţenilor în deciziile publice în mod uniform şi consecvent.
B. Formarea angajaţilor Primăriei Municipiului Timişoara:
1. Curs pentru dezvoltarea competenţelor privind participarea publică
Conţinutul programului de formare va fi dezvoltat de către Prestator în urma parcurgerii paşilor 1-4 pe baza nevoilor specifice identificate. Astfel, competenţele vizate a fi dezvoltate în urma formării vor fi definite în detaliu ulterior, dar acestea pot conţine următoarele:
• Construirea unui plan incluziv de informare şi implicare a cetăţenilor în diferite procese cheie de luare a deciziilor publice cu atenţie ca mesajele folosite, precum şi canalele de comunicare să permită ca mesajul să ajungă către toate categoriile de cetăţeni, fără discriminare de niciun fel;
• Identificarea actorilor reprezentativi (specialiştii din diverse domenii, organizaţiile de reprezentare a anumitor domenii sau grupuri etc.) ce pot aduce plus valoare procesului de luare a deciziei şi etapele în care aceştia pot fi implicaţi;
• Identificarea şi elaborarea instrumentelor necesare pentru implicarea cetăţenilor (fie că sunt specialişti, fie că vorbim despre populaţia generală) – chestionare, interviuri etc.;
Analizarea şi interpretarea datelor colectate în urma implicării cetăţenilor.
2. Curs pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi relaţionare cu cetăţeanul
Conţinutul programului de formare va fi dezvoltat de către Prestator în urma parcurgerii paşilor 1-4 pe baza nevoilor specifice identificate. Astfel, competenţele vizate a fi dezvoltate în urma formării vor fi definite în detaliu ulterior, dar acestea pot conţine următoarele:
- abilităţi de ascultare activă
- abilităţi de mediere a conflictelor, persuasiune, negociere
- modalităţi de reducere a stresului pentru persoane care lucrează direct cu publicul în activitatea zilnică
- capacitate de adaptare la diverse audienţe, inclusiv la persoane cu diferite dizabilităţi
- planificarea comunicării în funcţie de obiectivele, grupul ţintă, priorităţi
- capacitatea de a integra în discurs (scris sau verbal) o structură consecventă pentru comunicarea cu cetăţeanul (ex: aceeaşi formulă de începere şi încheiere, adoptarea aceluiaşi stil de comunicare)
Programul de formare va fi prezentat de Prestator şi sub formă unui material audio-video pentru a putea fi diseminat ulterior intern, către persoane din aparatul de specialitate, precum şi viitori angajaţi.