Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. ca entitate desemnată prin OUG nr. 8/2022 să perceapă tariful rutier în cadrul domeniilor SETRE ce vor fi stabilite pe drumurile de interes naţional, aşa cum sunt prevăzute în OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, doreşte definirea şi construcţia unui nou sistem informatic integrat având ca scop ...
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. ca entitate desemnată prin OUG nr. 8/2022 să perceapă tariful rutier în cadrul domeniilor SETRE ce vor fi stabilite pe drumurile de interes naţional, aşa cum sunt prevăzute în OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, doreşte definirea şi construcţia unui nou sistem informatic integrat având ca scop managementul, gestiunea şi controlul tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania.
În prezent, tariful de utilizare aplicat în România (rovinieta) pentru toate categoriile de vehicule rutiere nu reflecta cu acurateţe costurile produse prin utilizarea infrastructurii rutiere şi nu contribuie la operaţiuni de transport nepoluante.
Este esenţial ca tarifarea infrastructurii rutiere din Romania să susţină contextul politicilor naţionale şi ale Uniunii Europene, sens în care se intenţionează ca pentru vehiculele rutiere de transport marfa cu MTMA > 3,5 tone să fie implementat un sistem de tarifare bazat pe principiul "utilizatorul si poluatorul plătesc", respectiv o tarifare în funcţie de tipul vehiculului, de clasa de poluare a acestuia şi de distanţa parcursa pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
O astfel de tarifare poate fi pusă în practică în mod eficient numai prin intermediul unui sistem de tarifare rutiera electronica = sistem de colectare a tarifelor rutiere în care obligaţia pentru utilizator de a plăti tariful este exclusiv declanşată şi legată de detectarea automată a prezenţei vehiculului într-un anumit loc al retelei rutiere.
Soluţia tehnică a sistemului de tarifare rutiera electronica presupune prelucrarea continuă a datelor din unitatea de bord privind poziţia vehiculelor pe toate autostrăzile si drumurile naţionale din România.
Tarifele/ km aplicate pot varia în funcţie de categoria vehiculului, de greutatea totală, de numărul de axe, de clasa de emisii şi de categoria de drum şi pot fi, de asemenea, diferenţiate în funcţie de timp.
Noul sistem de tarifare propus a fi introdus va îngloba atât modul de tarifare in functie de distanţa parcursă (distance based) pentru vehiculele de transport marfa cu MTMA > 3,5 tone, cat si modul de tarifare in functie de perioada de utilizare a infrastructurii rutiere (time based) pentru celelalte categorii de vehicule, inclusiv migrarea datelor existente cu privire la acestea din actualul sistem detinut de CNAIR SA, respectiv din Sistemul Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare si Control al Rovinietei - SIEGMCR.
Totodata, având la bază obligativitatea implementării Directivei UE 2019/520 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare, România, ca stat membru al UE, trebuie sa îşi alinieze sistemul de tarifare în concordanţă cu celelalte State Membre, in scopul final de a realiza o mai buna interoperabilitate cu acestea în direcţia transportului rutier.
Termenul pentru operationalizarea deplina a noului sistem de tarifarerutiera electronica: T2 2026.
În acest context, dorim să facem cunoscută necesitatea implementării noului sistem de taxare rutieră cu scopul identificării atât pe piaţa interna cât şi pe piaţa externa, a unor operatori economici care să poată oferi soluţii de ultima ora (tehnologice, hardware şi software) si care pot susţine un flux mare de date si pot asigura mecanismele de securitate/ protecţie împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele ce vor fi gestionate prin acest sistem.
Prin urmare, este necesară consultarea pieţei atât din punct de vedere al elementelor tehnice, cât şi al formării preţului.
Obiectivul general al achizitiei:
Implementarea noului sistem centralizat de tarifare rutiera electronica pe bază de distanţă pentru vehiculele cu MTMA > 3,5 tone, cu includerea funcţionalităţile existente pentru vehiculele de transport persoane si cele de transport marfa cu MTMA ≤ 3,5 tone, precum şi migrarea datelor existente in SIEGMCR.
Obiective specifice ale achizitiei:
- Livrarea de echipamente hardware in 2 centre de date;
- Instalarea si configurarea echipamentelor hardware in ambele centre de date;
- Livrarea de componente software;
- Instalarea componentelor software în ambele centre de date;
- Analiza, proiectare şi dezvoltarea de module software specifice proiectului;
- Migrarea datelor din vechiul sistem de tarifare pe noul sistem de tarifare;
- Suport tehnic cu durata de 5 ani pentru toate componentele sistemului.