Prin Legea nr. 318/2015 a fost înființată Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituție
publică de interes național cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiției. Agenţia este desemnată drept
oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind
cooperarea dintre oficiile de recupera...
Prin Legea nr. 318/2015 a fost înființată Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituție
publică de interes național cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiției. Agenţia este desemnată drept
oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind
cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmăririi şi identificării produselor
provenite din săvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracţiunile. Agenţia este desemnată drept oficiu
naţional pentru gestionarea bunurilor îngheţate, în sensul art. 10 din Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 3 aprilie 2014 privind îngheţarea şi confiscarea instrumentelor şi produselor infracţiunilor săvârşite în
Uniunea Europeană Prin Directiva (UE) 2024/1260 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind recuperarea
și confiscarea activelor, document publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L din 2 mai 2024, a fost creat
un nou instrument de armonizare a legislațiilor europene care va înlocui Decizia Consiliului 2007/845/JAI, prin intermediul
căreia, în acest moment, are loc cooperarea între oficiile de recuperare a creanțelor din statele membre, precum și Directiva
2014/42, care, printre altele, a stabilit în sarcina fiecărui stat membru obligația de a reglementa instituția confiscării
extinse, precum și importante reguli în domeniul administrării și valorificării activelor în timpul procesului penal. Prin
Planul Naţional de Redresare și Rezilienţă, aprobat în 27 septembrie 2021 de către Comisia Europeană și în 3 noiembrie 2021
de către Consiliul Uniunii Europene prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării Planului Naţional
de Redresare și Rezilienţă al României, a fost asumată realizarea Investiției 4. „Digitalizarea sistemului judiciar”, în cadrul
Componentei nr. 7 „Transformare digitală”. Obiectivul general al proiectului va contribui la atingerea obiectivului Investiției
4. „Digitalizarea sistemului judiciar” (componenta nr. 7 „Transformare digitală”), din cadrul Planului Național de Redresare
şi Reziliență, respectiv O2. Sporirea rezilienței sistemului judiciar prin modernizarea infrastructurii IT de la nivel central
și local (instanțe, parchete, birouri și alte structuri locale), inclusiv prin asigurarea infrastructurii tehnice pentru desfășurarea
muncii de la distanță, digitalizarea documentelor (inclusiv a arhivelor), îmbunătățirea comunicațiilor, asigurarea accesibilității
serviciilor de către persoanele cu dezabilități etc., prin modernizarea infrastructurii IT de la nivel central și local (instanțe,
parchete, alte structuri locale), inclusiv prin asigurarea accesului la o infrastructură centralizată, cu funcționalități
noi, care consolidează cooperarea interinstituțională între instituțiile cu atribuții în domeniul sechestrării, administrării,
confiscării, valorificării și reutilizării bunurilor provenite din săvârșirea de infracțiuni. Obiectivul proiectului este
acela de a îmbunătăți eficiența recuperării și administrării creanțelor provenite din infracțiuni, luând în considerare și
cele mai bune practici din alte state. Proiectul este implementat de Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate