1. Lot 1 - Reforma evidenţei şi monitorizării relaţiilor de muncă,
În domeniul de competenţă relaţii de muncă, Inspecţia Muncii are ca atribuţie specifică asigurarea la nivel naţional a evidenţei muncii prestate în baza contractelor individuale de muncă, prin registrul general de evidenţă a salariaţilor, al cărui temei legal de înfiinţare este reglementat de prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republic...
1. Lot 1 - Reforma evidenţei şi monitorizării relaţiilor de muncă,
În domeniul de competenţă relaţii de muncă, Inspecţia Muncii are ca atribuţie specifică asigurarea la nivel naţional a evidenţei muncii prestate în baza contractelor individuale de muncă, prin registrul general de evidenţă a salariaţilor, al cărui temei legal de înfiinţare este reglementat de prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art. 34 şi art. 34^1 din legea sus menţionată, fiecare angajator are obligaţia de a înfiinţa un registru general de evidenţă a salariaţilor. Metodologia de întocmire a registrului general de evidenţă a salariaţilor, înregistrările care se efectuează, precum şi orice alte elemente în legătură cu întocmirea acestora in prezent sunt reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor.
Sistemul informatic aferent registrului, denumit în continuare REGES/Revisal, a fost pus în funcţiune în anul 2006, fiind implementat în baza cerinţelor Hotărârii Guvernului nr. 161/2006, conform căreia angajatorii din Romania au avut obligaţia de a transmite informaţii despre angajator, salariaţi şi contractele individuale de muncă ale acestora.
Platforma tehnică pusă la dispoziţie pentru îndeplinirea acestei obligaţii este alcătuită din următoarele subsisteme:
• Aplicaţia Revisal, destinată angajatorilor pentru completarea registrului, actualizarea informaţiilor angajatorilor, salariaţilor şi contractelor individuale de muncă aferente. La aceasta se adaugă specificaţiile tehnice de completare a registrului care se adresează angajatorilor care utilizează aplicaţii proprii de gestiune a salariaţilor, altele decât aplicaţia Revisal.
• Sistemul informatic REGES, destinat Inspecţie Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, care cuprinde sistemul de preluare şi raportare la nivel judeţean - REGES.ITM, şi sistemul preluare la nivel central REGES.IM şi gestionare a bazei de date aferentă registrului, bază de date aflată în proprietate Inspecţie Muncii.
Încă din anul 2006 s-au efectuat o serie de actualizări ale sistemului REGES şi Revisal, iar în data de 15 august 2011 s-a pus în producţie un sistem informatic REGES/Revisal complet nou, bazat pe prevederile HG nr. 500/2011, care a abrogat HG nr. 161/2006.
Elementele cuprinse în registru sunt următoarele:
- datele de identificare ale angajatorului persoană fizică sau juridică de drept privat, respectiv instituţie/autoritate publică/altă entitate juridică care angajează personal în baza unui contract individual de muncă;
- datele de identificare ale salariaţilor: numele, prenumele, codul numeric personal, cetăţenia şi ţara de provenienţă;
- data încheierii contractului individual de muncă şi data începerii activităţii;
- funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România (COR) sau altor acte normative;
- tipul contractului individual de muncă;
- durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/ determinată;
- durata timpului de muncă în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;
- salariul de bază lunar brut, indemnizaţiile, sporurile, precum şi alte adaosuri;
- datele de identificare ale utilizatorului, în cazul contractelor de muncă temporară;
- data transferului astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele de identificare ale angajatorului la care se face transferul;
-data preluării prin transfer, astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi datele de identificare ale angajatorului de la care se face transferul;
-data la care începe şi data la care încetează detaşarea, precum şi datele de identificare ale angajatorului la care se face detaşarea;
-data şi temeiul legal al încetării contractului individual de muncă..
2. Lot 2-Reforma activităţii de control în domeniul relaţiilor de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă,
Pe de altă parte, Sistemul informatic actual SIAMC (Sistemul Informatic pentru Activitati de Monitorizare si Control), denumit intern Columbo, este componenta principală a proiectului “Combaterea muncii la negru şi sporirea securităţii muncii în România prin îmbunătăţiri de structură şi proces în cadrul Inspecţiei Muncii" COD SMIS 48591, proiect finanţat prin fonduri europene - Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice, Axa Prioritară III "Tehnologia Informaţiei si Comunicaţiilor pentru sectoarele privat şi public", Domeniul Major de Intervenţie 2 "Dezvoltarea şi creşterea eficienţei serviciilor publice electronice", Operaţiunea 1 "Susţinerea implementării de soluţii de e-guvernare şi asigurarea conexiunii la broadband, acolo unde este necesar", APEL 5, a fost pus în funcţiune în anul 2015, având ca scop creşterea calităţii inspecţiilor pentru combaterea muncii fără forme legale contribuind în acelaşi timp la îndeplinirea obiectivelor Programului Naţional de Reforme (PNR) care urmăreşte diminuarea acestui fenomen naţional.
SIAMC este un pachet de funcţionalităţi integrate pentru coordonarea electronică a proceselor din domeniul specific instituţiei şi are drept scop unificarea şi uniformizarea activităţilor principale desfăşurate anterior prin intermediul unor aplicaţii informatice diferite şi centralizarea a datelor la nivelul Inspecţiei Muncii.
Acesta este format din următoarele 3 componente:
- Portalul intern: permite înregistrarea informaţiilor rezultate în urma controalelor, administrarea eficientă a formularelor şi documentelor, gestionarea diferitelor petiţii, gestionarea accidentelor de muncă (comunicare evenimente, procese verbale de cercetare, FIAM) dar şi generarea automată de rapoarte pentru fiecare judeţ în parte;
- Aplicaţia de tableta Windows mobile: asigură inspectorilor acces la o serie de date atunci când se află pe teren;
- Portalul extern: facilitează înregistrarea on-line a petiţiilor depuse de cetăţeni, asigurând informarea rapidă a acestora cu privire la cadrul legal, situaţia achiziţiilor publice, dar şi date despre angajatori. În acest fel se favorizează interacţiunea dintre instituţie şi simplii cetăţeni, prin posibilitatea transmiterii de documente şi a vizualizării răspunsurilor într-un mod electronic.
- Aplicaţia mobilă Registrul electronic de evidenţă a zilierilor: având în vedere modificările legislative asupra Legii 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, prin care instituţia a pus la dispoziţia beneficiarilor care se încadrează în sfera activităţilor pentru care se pot utiliza zilieri Registrul electronic de evidenţă a zilierilor, disponibil atât print-un portal web cât şi prin aplicaţia mobilă.
În prezent, în cadrul Inspecţiei Muncii şi inspectoratelor teritoriale de muncă, nivelul de digitalizare este redus, mare parte dintre activităţile care s-ar putea realiza digital fiind încă realizate pe suport de hârtie. Neimplementarea semnăturii electronice şi inexistenţa unor programe informatice adecvate, au că efect îngreunarea activităţii, generarea şi circuitul documentelor specifice activităţii neputându-se realiza exclusiv în format electronic. Întocmirea documentelor de control se realizează pe suport de hârtie, prin completarea documentelor cu regim special (proces verbal de control şi proces verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor) şi a anexelor, care chiar dacă pot fi întocmite electronic trebuie printate, neexistând posibilitatea întocmirii semnării şi comunicării electronice, conform prevederilor legale şi procedurilor de lucru actuale, fapt care îngreunează activitatea de control şi procedura ulterioară de comunicare a acestora către contravenient şi către organele fiscale. Totodată, în prezent, angajatorii transmit electronic, către inspectoratele teritoriale de muncă, diferitele notificări/ comunicări, conform cerinţelor legale (ex. detaşare transnaţională, utilizarea frecventă a muncii de noapte, situaţia persoanelor plasate la muncă în străînătate, etc) prin e-mail, documente care ulterior sunt printate şi îşi urmează circuitul în instituţie în format de hârtie. De asemenea, completarea în format electronic a fişelor de instruire a lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi a fişelor de aptitudine, care se completează, în prezent, pe format de hârtie. Numărul mare de petiţii primite la nivelul instituţiei, inclusiv prin e-mail, că şi răspunsurile la acestea urmează un circuit greoi pe format letric..