Prin Legea nr. 318/2015 a fost înfiinţată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituţie publică de interes naţional cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei. Agenţia este desemnată drept oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor di...
Prin Legea nr. 318/2015 a fost înfiinţată Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI), instituţie publică de interes naţional cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei. Agenţia este desemnată drept oficiu naţional pentru recuperarea creanţelor, în sensul Deciziei 2007/845/JAI a Consiliului din 6 decembrie 2007 privind cooperarea dintre oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre în domeniul urmăririi şi identificării produselor provenite din săvârşirea de infracţiuni sau a altor bunuri având legătură cu infracţiunile. Agenţia este desemnată drept oficiu naţional pentru gestionarea bunurilor îngheţate, în sensul art. 10 din Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind îngheţarea şi confiscarea instrumentelor şi produselor infracţiunilor săvârşite în Uniunea Europeană Prin Directiva (UE) 2024/1260 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind recuperarea şi confiscarea activelor, document publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L din 2 mai 2024, a fost creat un nou instrument de armonizare a legislaţiilor europene care va înlocui Decizia Consiliului 2007/845/JAI, prin intermediul căreia, în acest moment, are loc cooperarea între oficiile de recuperare a creanţelor din statele membre, precum şi Directiva 2014/42, care, printre altele, a stabilit în sarcina fiecărui stat membru obligaţia de a reglementa instituţia confiscării extinse, precum şi importante reguli în domeniul administrării şi valorificării activelor în timpul procesului penal. Prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, aprobat în 27 septembrie 2021 de către Comisia Europeană şi în 3 noiembrie 2021 de către Consiliul Uniunii Europene prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, a fost asumată realizarea Investiţiei 4. "Digitalizarea sistemului judiciar", în cadrul Componentei nr. 7 "Transformare digitală". Obiectivul general al proiectului va contribui la atingerea obiectivului Investiţiei 4. "Digitalizarea sistemului judiciar" (componenta nr. 7 "Transformare digitală"), din cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, respectiv O2. Sporirea rezilienţei sistemului judiciar prin modernizarea infrastructurii IT de la nivel central şi local (instanţe, parchete, birouri şi alte structuri locale), inclusiv prin asigurarea infrastructurii tehnice pentru desfăşurarea muncii de la distanţă, digitalizarea documentelor (inclusiv a arhivelor), îmbunătăţirea comunicaţiilor, asigurarea accesibilităţii serviciilor de către persoanele cu dezabilităţi etc., prin modernizarea infrastructurii IT de la nivel central şi local (instanţe, parchete, alte structuri locale), inclusiv prin asigurarea accesului la o infrastructură centralizată, cu funcţionalităţi noi, care consolidează cooperarea interinstituţională între instituţiile cu atribuţii în domeniul sechestrării, administrării, confiscării, valorificării şi reutilizării bunurilor provenite din săvârşirea de infracţiuni. Obiectivul proiectului este acela de a îmbunătăţi eficienţa recuperării şi administrării creanţelor provenite din infracţiuni, luând în considerare şi cele mai bune practici din alte state. Proiectul este implementat de Agenţia Naţională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate