Zona extinsă care vizează obiectivul de investiţie, delimitată de Bd. Timişoara, str. Valea Cascadelor, str. Lujerului şi Bd. Iuliu Maniu în Sectorul 6 al Municipiului Bucureşti reprezintă 6,13% din suprafaţa sectorului şi adăposteşte aproximativ 20.444 de locuitori. Construită între 1946 şi 1959, linia de cale ferată din această zonă, iniţial proiectată să conecteze Gara Bucureşti Vest, Cotroceni şi Ram. Panduri, a suferit...
Zona extinsă care vizează obiectivul de investiţie, delimitată de Bd. Timişoara, str. Valea Cascadelor, str. Lujerului şi Bd. Iuliu Maniu în Sectorul 6 al Municipiului Bucureşti reprezintă 6,13% din suprafaţa sectorului şi adăposteşte aproximativ 20.444 de locuitori. Construită între 1946 şi 1959, linia de cale ferată din această zonă, iniţial proiectată să conecteze Gara Bucureşti Vest, Cotroceni şi Ram. Panduri, a suferit transformări semnificative. Odată cu închiderea Gării Filaret în 1960, linia a fost utilizată strict ca linie industrială pentru fabricile din cartierul Militari, ajungând inclusiv în Gara Cotroceni, care a devenit un punct cheie pentru zona industrială din Sud-Vestul oraşului. În perioada post-1989, dezindustrializarea a dus la falimentul majorităţii fabricilor iar traficul de trenuri de marfă a scăzut semnificativ după 1995. În 2011, linia ferată a fost total dezafectată, terenul devenind treptat ocupat de autovehicule parcate neregulamentar şi spaţiu pentru depozitarea ilegală a deşeurilor. Această tranziţie a generat provocări complexe pentru comunitatea locală. Calea ferată nu reprezintă doar o barieră fizică, ci şi un obstacol psihologic. Lipsa zonelor de recreere amenajate a determinat locuitorii să improvizeze astfel de spaţii, multe dintre acestea de-a lungul traseului căii ferate abandonate. Arterele principale, Bulevardul Iuliu Maniu şi Bulevardul Timişoara, au devenit surse de poluare şi aglomeraţie. Absenţa spaţiilor verzi amenajate, multitudinea terenurilor virane, creşterea poluării atmosferice, alimentată de dezvoltările imobiliare şi parcajele neregulamentare, au generat un mediu urban tensionat, afectând mobilitatea şi calitatea vieţii locuitorilor. În ciuda acestor provocări, terenul şi linia ferată oferă o oportunitate valoroasă pentru Sectorul 6. Transformarea lor într-un parc liniar şi spaţii publice ar aduce beneficii ecologice, civic, istorice, sociale şi economice, reprezentând nu doar o necesitate, ci şi o oportunitate semnificativă de îmbunătăţire a vieţii comunităţii şi de transformare urbană durabilă.
Obiectivul propus a se realiza este amenajarea zonei de promenadă şi agrement pe strada Liniei, tronsonul cuprins între strada Lujerului şi strada Valea Cascadelor, obiectiv în strânsă legătură cu planurile de dezvoltare ale Municipiului Bucureşti şi ale Sectorului 6. Conceptul general de amenajare pentru această zonă a fost conturat printr-un proces extins de urbanism participativ, în cadrul Studiului de Prefezabilitate. Acest studiu reflectă necesitatea de a implementa funcţiuni esenţiale pentru a transforma zona într-un spaţiu urban de calitate, aliniat principiilor dezvoltării durabile şi conforme cu aspiraţiile locuitorilor şi viitorilor utilizatori. Propunerea urmăreşte realizarea unui parc liniar care însoţeşte calea ferată formând un ax verde de intrare în oraş pe direcţia vest-est. Spaţiul public se adresează în primul rând nevoii cotidiene de spaţiu verde, promenadă şi agrement a locuitorilor din zonele adiacente. Astfel, funcţiunile care trebuie incluse în obiectivul de investiţii sunt următoarele:
● Zone de biodiversitate, incluzând zone cu vegetaţie distinctă pentru expoziţia diversităţii florei;
● Zone de recreere, oferind spaţii de picnic sau loisir cu umbră în timpul verii pentru petrecerea timpului în aer liber;
● Zone de activităţi fizice, cuprinzând terenuri de sport diverse, gravity park şi altele;
● Zone de activităţi comerciale, incluzând puncte pentru vânzarea de băuturi, cafenele, restaurante tip food truck şi altele;
● Zone de grădini urbane, pentru cultivarea legumelor sau florilor;
● Zonă destinată mobilităţii urbane, asigurând o infrastructură adecvată pentru circulaţia pietonală şi cu bicicleta;
Zone cu funcţia de parc, ce includ locuri de joacă, spaţii de relaxare, parcuri pentru câini. Amenajarea va fi realizată astfel încât să ofere un peisaj urban optim şi în sezonul rece.