Zona extinsă care vizează obiectivul de investiție, delimitată de Bd. Timișoara, str. Valea Cascadelor, str. Lujerului și
Bd. Iuliu Maniu în Sectorul 6 al Municipiului București reprezintă 6,13% din suprafața sectorului și adăpostește aproximativ
20.444 de locuitori. Construită între 1946 și 1959, linia de cale ferată din această zonă, inițial proiectată să conecteze
Gara București Vest, Cotroceni și Ram. ...
Zona extinsă care vizează obiectivul de investiție, delimitată de Bd. Timișoara, str. Valea Cascadelor, str. Lujerului și
Bd. Iuliu Maniu în Sectorul 6 al Municipiului București reprezintă 6,13% din suprafața sectorului și adăpostește aproximativ
20.444 de locuitori. Construită între 1946 și 1959, linia de cale ferată din această zonă, inițial proiectată să conecteze
Gara București Vest, Cotroceni și Ram. Panduri, a suferit transformări semnificative. Odată cu închiderea Gării Filaret în
1960, linia a fost utilizată strict ca linie industrială pentru fabricile din cartierul Militari, ajungând inclusiv în Gara
Cotroceni, care a devenit un punct cheie pentru zona industrială din Sud-Vestul orașului. În perioada post-1989, dezindustrializarea
a dus la falimentul majorității fabricilor iar traficul de trenuri de marfă a scăzut semnificativ după 1995. În 2011, linia
ferată a fost total dezafectată, terenul devenind treptat ocupat de autovehicule parcate neregulamentar și spațiu pentru depozitarea
ilegală a deșeurilor. Această tranziție a generat provocări complexe pentru comunitatea locală. Calea ferată nu reprezintă
doar o barieră fizică, ci și un obstacol psihologic. Lipsa zonelor de recreere amenajate a determinat locuitorii să improvizeze
astfel de spații, multe dintre acestea de-a lungul traseului căii ferate abandonate. Arterele principale, Bulevardul Iuliu
Maniu și Bulevardul Timișoara, au devenit surse de poluare și aglomerație. Absența spațiilor verzi amenajate, multitudinea
terenurilor virane, creșterea poluării atmosferice, alimentată de dezvoltările imobiliare și parcajele neregulamentare, au
generat un mediu urban tensionat, afectând mobilitatea și calitatea vieții locuitorilor. În ciuda acestor provocări, terenul
și linia ferată oferă o oportunitate valoroasă pentru Sectorul 6. Transformarea lor într-un parc liniar și spații publice
ar aduce beneficii ecologice, civic, istorice, sociale și economice, reprezentând nu doar o necesitate, ci și o oportunitate
semnificativă de îmbunătățire a vieții comunității și de transformare urbană durabilă.Obiectivul propus a se realiza este
amenajarea zonei de promenadă și agrement pe strada Liniei, tronsonul cuprins între strada Lujerului și strada Valea Cascadelor,
obiectiv în strânsă legătură cu planurile de dezvoltare ale Municipiului București și ale Sectorului 6. Conceptul general
de amenajare pentru această zonă a fost conturat printr-un proces extins de urbanism participativ, în cadrul Studiului de
Prefezabilitate. Acest studiu reflectă necesitatea de a implementa funcțiuni esențiale pentru a transforma zona într-un spațiu
urban de calitate, aliniat principiilor dezvoltării durabile și conforme cu aspirațiile locuitorilor și viitorilor utilizatori.
Propunerea urmărește realizarea unui parc liniar care însoțește calea ferată formând un ax verde de intrare în oraș pe direcția
vest-est. Spațiul public se adresează în primul rând nevoii cotidiene de spațiu verde, promenadă și agrement a locuitorilor
din zonele adiacente. Astfel, funcțiunile care trebuie incluse în obiectivul de investiții sunt următoarele:● Zone de biodiversitate,
incluzând zone cu vegetație distinctă pentru expoziția diversității florei;● Zone de recreere, oferind spații de picnic sau
loisir cu umbră în timpul verii pentru petrecerea timpului în aer liber;● Zone de activități fizice, cuprinzând terenuri de
sport diverse, gravity park și altele;● Zone de activități comerciale, incluzând puncte pentru vânzarea de băuturi, cafenele,
restaurante tip food truck și altele;● Zone de grădini urbane, pentru cultivarea legumelor sau florilor;● Zonă destinată
mobilității urbane, asigurând o infrastructură adecvată pentru circulația pietonală și cu bicicleta;Zone cu funcția de parc,
ce includ locuri de joacă, spații de relaxare, parcuri pentru câini. Amenajarea va fi realizată astfel încât să ofere un peisaj
urban optim și în sezonul rece.