Obiectivul general al lucrării este de a contribui la dezvoltarea Portului Constanţa, principalul port al României, ce deserveşte regiunea Europei Centrale şi de Est. În vederea alinierii la strategiile Comisiei Europene pentru porturi verzi şi creşterii eficienţiei tehnice şi economice a utilizării energiei electrice, a fost propusă spre finanţare implementarea soluţiilor de tip OPS (Onshore Power Supply – Furnizare de ene...
Obiectivul general al lucrării este de a contribui la dezvoltarea Portului Constanţa, principalul port al României, ce deserveşte regiunea Europei Centrale şi de Est. În vederea alinierii la strategiile Comisiei Europene pentru porturi verzi şi creşterii eficienţiei tehnice şi economice a utilizării energiei electrice, a fost propusă spre finanţare implementarea soluţiilor de tip OPS (Onshore Power Supply – Furnizare de energie de la ţărm) în porturile maritime TEN-T, pentru a răspunde astfel la cerinţele formulate în “European Green Deal", precum şi în legislaţia naţională care transpune legislaţia europeană.
În vederea creşterii eficienţei mediului portuar din punct de vedere maritim şi energetic, CN APM SA Constanţa intenţionează să modernizeze infrastructura de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa. Prezentul Studiu de Fezabilitate cuprinde investiţiile ce urmează a fi realizate în incinta portului, în cadrul a 10 dane.
În momentul în care navele sunt acostate, acestea necesită energie pentru a sprijini activităţi precum încărcarea, descărcarea, încălzirea, iluminatul şi operarea altor instalaţii tehnice. În mod normal, puterea necesară este asigurată de motoare auxiliare care funcţionează cu motorină sau cu alt combustibil fosil. Cele mai multe dintre navele de croazieră sunt cele mai mari surse unice de emisii poluante într-un port, utilizează sistemul de propulsie electrică diesel şi de a obţine toată energia electrică de care au nevoie de la aceleaşi generatoare. Emisiile de gaze de eşapament de la motoarele auxiliare afectează negativ mediul, atât la nivel local, cât şi la nivel global, prin emisiile de CO2 şi de alţi poluanţi atmosferici.
Prin realizarea acestei investiţii, instalaţiile existente vor fi aduse la o stare de funcţionare performantă, pentru toate tipurile de nave existente şi în parametri optimi, cu respectarea standardelor şi a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranţa în exploatare, în condiţii de eficienţă energetică sporită. În ceea ce priveşte obiectivele în strânsă legătură cu prezentul proiect, se enumeră următoarele:
- se realizează o reducere semnificativă a emisiilor poluante, ceea ce va aduce beneficii atât lucrătorilor din docuri, cât persoanele care lucrează la bord şi comunităţile învecinate;
un beneficiu suplimentar al utilizării OPS în locul generării de energie la bord este eliminarea zgomotului şi vibraţiilor de la motoarele auxiliare în timp ce la dană se îmbunătăţesc condiţiile de lucru pentru oamenii;
- pe măsură ce preţurile la combustibili cresc rapid şi intră în vigoare o nouă legislaţie, avantajele economice pentru multe linii de transport maritim sunt, de asemenea, din ce în ce mai evidente atunci când se consideră OPS ca un alternativă la motorină;
- modernizarea şi crearea de prize de cheu pentru alimentarea navelor la ţărm cu scopul asigurării necesarului de spor de putere pentru servicii interne (ridicare/urcare marfă, iluminat, ventilaţie, efracţie, etc.).
Scopul implementării proiectului este de conectare a tuturor navelor la ţărm indiferent de tipul acesteia (croazieră, RO-RO, Ferry-Boat, Multipurpose, Bulk Carrier, Tanker, etc.), dimensiune, tensiune de alimentare, frecvenţă şi spor de putere solicitat astfel:
Punct de conectare: joasă tensiune şi/sau medie tensiune;
- Tensiunea de alimentare: 400 V, 440 V, 690 V, 6.6 kV, 11 kV;
- Frecvenţa: 50 Hz, 60 Hz;
- Puterea instalată: 3 MW, 5 MW, 2x5 MW;
- Puterea absorbită: 1 MW, 5 MW, 5 MW.