Avand in vedere reglementarile Legislative si ANRE care au impact direct asupra activitatii de citire a contoarelor de energie electrica va trebui asigurata citirea tuturor grupurilor de masura la clientul final din arealul DEER, in vederea asigurarii indexului pentru factura de regularizare. In acest sens amintim:
Legea energiei 123/2012:- Art.45 alin.(10) În cazul clientului final casnic, în vederea emiterii facturii de ...
Avand in vedere reglementarile Legislative si ANRE care au impact direct asupra activitatii de citire a contoarelor de energie electrica va trebui asigurata citirea tuturor grupurilor de masura la clientul final din arealul DEER, in vederea asigurarii indexului pentru factura de regularizare. In acest sens amintim:
Legea energiei 123/2012:- Art.45 alin.(10) În cazul clientului final casnic, în vederea emiterii facturii de regularizare, O.D. are obligatia de a asigigura citirea indexului grupului de măsurare al clientului la un interval de timp de max.3luni; Art.45 alin.(11) În cazul schimbării furnizorului/agregatorului de către clientul final, operatorul de reţea are obligaţia efectuării citirii indexului echipamentului de măsurare şi transmiterii datelor de consum furnizorului/agregatorului actual şi noului furnizor/agregator în perioada cuprinsă între data transmiterii notificării de schimbare a furnizorului şi data schimbării efective a furnizorului în cazul în care clientul final nu transmite indexul autocitit până la data stabilită conform reglementărilor ANRE.
Standardul de performanta- Ordin 46/2021: Art.33^1 (1)- OD are obligaţia citirii indexului grupului de măsurare pentru determinarea cantităţii de energie electrică distribuite/furnizate fiecărui utilizator racordat la reţelele electrice de distribuţie. (2)- Intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OD este cel prevăzut în contractele de distribuţie/furnizare a energiei electrice şi poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depăşească 3 luni în cazul clienţilor casnici şi 6 luni în cazul clienţilor finali noncasnici. (3)- În cazul prosumatorilor, periodicitatea de citire a indexului grupului de măsurare este o lună calendaristică
La data prezentei exista incheiate 11 acorduri cadru care au ca obiect prestarea serviciului de citire in mediul urban si rural, acoperind astfel necesitatea serviciului de citire planificat la 3 luni in judetele AB,BV,BR,BZ,CV,GL,HR,MS,PL,SB si VN pentru an 2024. Pentru judetele CJ, BH, MM, SM, BN,SJ si DB, nu s-a finalizat in cursul anului 2023 incheierea unui contract de prestari servicii citiri motivat de faptul ca ofertele financiare din cadrul achizitiilor au fost cu peste 10% fata de valoarea estimata a acestora.
Avand in vedere necesitatea demararii unei proceduri de achizitie pentru contractarea serviciului de citire in vederea acoperirii intregii zone din arealul DEER si tinand cont de reglementarile legislative, Directia CPT prin Dep. Masura, Analiza şi Balante Energetice – Serviciul Gestionare Date Citiri isi propune ca serviciului de citrire sa se realizeze in cele mai bune practici si sa uniformizeze modul de lucru prin aplicarea acelorasi prevederi contractuale intr-un viitor cat mai apropiat. Datorită impactului financiar şi de imagine al acestei activităţi este necesar ca noile concepte si metode de lucru să fie validate înainte de stabilirea unei noi forme de caiet de sarcini supus achizitiei, pentru a permite participarea la viitoarele proceduri de achizitie a unui numar mare de ofertanti.
Prestarea serv. de citire contoare de energie electrica se va desfasura în aria de licenta DEER in cadrul judetelor: Cluj, Bihor, Maramures, Satu Mare, Bistrita Nasaud, Salaj si Dambovita. Serviciul de citire contoare se va presta pe 7 loturi în baza unui A.C. incheiat cu max. 3 semnatari, dupa cum urmeaza: Lot1:jud.Cluj, Lot2:jud. Bihor, Lot 3: jud.Maramureş, Lot 4:jud. Satu Mare, Lot 5: jud. Bistriţa-Năsăud, Lot 6 :jud. Sălaj, Lot 7:jud.Dâmboviţa
Se vor asigura urmatoarele servicii: citiri periodice de regularizare contoare ptr.consumatori din mediul urban si consumatori din mediul rural; Citiri aperiodice ca de ex: a)Citiri restante, in afara ciclului periodic a contoarelor la consumatori (solutionarea reclamatiilo de tip“sesizare index incorect, etc.").b) Citiri lunare in afara ciclului planificat a contoarelor la consumatorii vulnerabili,c) Citiri neplanificate a contoarelor(schimbare funizori), d)Citiri restante SMI(citiri ale contoarelor SMART la care nu a functionat comunicatia).
Condiţii tehnice pentru prestarea serviciului: DEER va asigura aplicaţia INDEX pentru gestionarea activitatii de citire. Prestatorul va asigura personalul necesar pentru citirea in teren a contoarelor–cititori, personal backoffice pentru planificarea catre cititori al volumului de lucrari, validarea citirilor si va asigura terminale portabile compatibile cu aplicatia INDEX.
Prestatorul trebuie sa asigure:Serviciul de citire planifcata a contoarelor la consumatori urbani si rurali, conform volum de serviciu continute in C.S, altii decat cei vulnerabili; Serv.de citire lunara in afara ciclului planificat a contoarelor la consumatorii vulnerabili; Serviciul de citire neplanificat a contoarelor; Serviciul de recuperare citiri pentru SMI; Serviciul recuperare citiri pentru loc de consum necitite de la data programata.
Serviciul de citire planificata consta in:
Deplasarea la punctul de masurare;
identificarea si examinarea contorului, verificarea integritaţii acestuia, a firidei de bransament sau blocului de masura si protectie, verificarea vizualaa starii acestora si a sigiliilor;
Verificarea vizuala a grupului de masurare si verificarea funcţionariicontorului;
Fotografierea grupului de masurare astfel incat sa cuprinda pentru index: seria integrala a contorului si Codulindexului afisat aferent fiecarui cadran; iar pentru motiv de necitire: sa surprinda imaginea elocventa corespunzatoare motivului. In ambele cazuri sa fie imprimata data si ora la care s-a efectuat vizitarea, inclusiv coordonatele GPS;
Citirea si inscrierea corecta a indexului inTM;
Inscrierea anomaliilor si a observatiilor in TM;
In cazul introducerii unei anomalii de tip "Alte cauze", se va completa obligatoriu in campul ""Observatii" detalii elocvente privind situatia intalnita.Fara aceste observatii, consumatorii vor fi considerati nevizitati.
Colectarea de informatii (gestionarea prin intermediul TMa campurilor denumire amplasament contor-din lista prestabilita, detalii amplasare loc consum, coordonate GPS;
Trimiterea indecsilor, a anomaliilor si a observatiilor cu fotografiile corespunzatoare in sistemul informatic al Achizitorului, pana la finalul perioadei de citire (maxim 6 zile calendaristice) a rutei din care fac parte POD-urile respective.
Serviciul de citire aperiodica consta in:
Consta in citirea contoarelor la solicitarea achizitorului si se realizeaza in baza comenziilor emise. Citirea se va efectua prin respectarea cerintelor de detaliere citire cuprinse la servicul de citire planificat
Pentru evaluarea performanţei serviciului prestat şi pentru întocmirea specificaţiei tehnice la factura pentru acest serviciu se propun o serie de KPI dupa cum urmeaza:
1.Grad de realizare al citirilor (GRC), definit ca raport % intre suma numarului de citiri efectuate de Prestator si a numarului de necitiri motivate platite 100% si numarul de citiri. In GRC sunt incluse si locurile de consum nevizitate in lunile anterioare, ce au fost planificate prestatorului in luna de analiza pentru citire (atat la planificat cat si la realizat):
GRC(%)=(Nr.citiri efectuate )/(Nr.citiri planificate)*100
ptr.consumatori urbani: GRC asumat prin oferta tehnica 100%
ptr.consumatori rurali: GRC asumat prin oferta tehnica 100%
2.Grad.de vizitare (GV), definit ca raport % intre numarul de citiri efectuate de Prestator la care se aduna numarul de necitiri motivate si respectiv, nr.de citiri planificate:
GV(%)=(Nr.de citiri efectuate+Nr.de necitiri motivate)/(Nr.citiri planificate)*100
Nr. de necitiri motivate=nr.de necitiri motivate platite 100%+nr.de necitiri motivate platite 50%+nr. de necitiri motivate platite 30%
lndicatorul GV se va calcula lunar pentru fiecare din subunitatile Achizitorului, pe categorii de consumatori (urban si rural). Valoare obtinuta trebuie sa fie GV minim 99%.
3.Grad.de realizare al citirilor recuperate (GRCR), definit ca raport % intre nr.de citiri de recuperare efectuate de Prestator, si nr.de citiri la care nu s-au determinat informatiile de facturare. In GRCR sunt incluse si locurile de consum nevizitate in lunile anterioare, ce au fost planificate Prestatorului in luna de analiza pentru citire (atat la planificat cat si la realizat):
GRCR(%)=(Nr.citiri de restante efectuate)/(Nr.citiri de restante planificate)*100
lndicatorul GRCR se va calcula lunar ptr.fiecare din subunitatile Achizitorului (SR-uri) ptentru toate citirile efectuate, pe categorii de consumatori urban si rural.