Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenţionează să organizeze o procedură de achiziţie publică a serviciului care are ca obiect "Îmbunătăţirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul oraşelor mari din România".
Obiectivul principal este introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul şi între marile oraşe din România printr-o abordare integrată a transportului de persoane de tip ...
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intenţionează să organizeze o procedură de achiziţie publică a serviciului care are ca obiect "Îmbunătăţirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul oraşelor mari din România".
Obiectivul principal este introducerea trenurilor de mers cadenţat în jurul şi între marile oraşe din România printr-o abordare integrată a transportului de persoane de tip navetă (distanţă redusă) cu transportul de persoane pe distante medii si lungi, coroborat cu o mai bună definire a obligaţiei de serviciu public în transportul feroviar public de călători la nivel naţional ce include stabilirea obligaţiei de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2042.
Mersul cadenţat va reflecta cererea de mobilitate a populaţiei României, din fiecare municipiu şi judeţ supuse analizei, la o cadenţă adecvată, pe o perioadă de 15 ani.
Activităţile ce se vor desfăşura în cadrul proiectului, pentru care se face consultarea de piaţă şi se solicită prezentarea unei valori estimative, sunt următoarele:
I. Colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic.
II. Actualizarea Modelului Naţional de Transport (MNT) cu date socio-economice şi de transport la nivelul anului de bază 2023, detalierea MNT pentru pol de dezvoltare şi/sau creştere, precum şi a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – oraşele reşedinţă judeţ
Această activitate va porni de la MNT actualizat la anul de bază 2019 deţinut de ARF şi va dezvolta un alt MNT actualizat cu date socio-economice, de trafic, programul de transport aferent mersului de tren din perioada de implementare şi raportare a proiectului, precum şi cu datele colectate din teren.
Această sarcină cuprinde crearea bazei de date a Modelului Local de Transport pentru anul de bază stabilit, prin realizarea minim a următoarelor activităţi:
a) Detalierea zonificării MNT prin pregătirea unui sistem de zonificare mai detaliat pentru România, care poate include 2.500 - 3.500 de zone, considerând:
- Aproximativ 150-200 de zone pentru municipiul Bucureşti;
- Aproximativ 60-100 de zone pentru fiecare Municipiu din cele propuse;
- Aproximativ 50 de zone pentru fiecare din cele 13 oraşe mari;
- La nivel de localitate în toate zonele metropolitane pentru localităţi mai mici în zona de influenţă a municipiilor şi/sau oraşelor mari;
- Grupe de localităţi pentru localităţile mici care pot fi considerate în acest mod.
b) Crearea şi detalierea bazei de date socio-economice specifice pentru fiecare nivel de zonă/oraş de analizat a MNT pe baza celor mai noi date disponibile/recensăminte, în plus faţă de MNT actual care include doar datele socio-economice la nivel de judeţ;
c) Pregătirea legăturilor de acces la fiecare staţie şi a altor detalii de reţea pentru sistemul de zonificare mai detaliat.
d) Întocmirea matricelor O-D privind cererea de mobilitate. Se vor lua în considerare date observate disponibile privind mobilitatea populaţiei şi transportul de marfă pentru toate modurile de transport, recensămintele de circulaţie şi rezultatele chestionarelor de trafic interviuri în trafic din Sarcina 1 şi vânzările de bilete pentru modurile de transport rutier şi feroviar;
e) Crearea structurii, stării şi nivelului de performanţă al reţelei de transport pentru fiecare mod de transport în parte;
f) Actualizarea şi implementarea serviciilor oferite de operatorii de transport pentru călători şi marfă pentru toate modurile de transport şi caracteristicile acestora;
g) Programarea în MNT a modelării cererii de mobilitate şi a emiterii de rapoarte în funcţie de:
• sezoane estivale/turistice şi extrasezon;
• zilele săptămânii;
• paliere orare ale zilei.
III. Stabilirea parametrilor specifici, verificarea capacităţii de infrastructură şi simularea costurilor şi veniturilor pentru serviciile de transport feroviare.
În cadrul acestei sarcini se vor avea în vedere, cel puţin următoarele elemente:
a) Scopurile de deplasare actualizate pentru fiecare categorie de călători;
b) Modul de afectare pe reţea pentru transportul de călători pe calea ferată şi cu autobuze/microbuze;
c) Modulele de distribuţie între modurile de transport;
d) Modul de implementare funcţională a MNT;
e) Posibilitatea de a utiliza separat diferite module ale MNT;
f) Stabilirea parametrilor specifici fiecărui mod de transport în parte, pentru determinarea timpului, costului şi veniturilor obţinute în urma prestării serviciului de transport public al călătorilor. Costurile şi veniturile vor fi solicitate detaliat doar pentru modul de transport feroviar de călători;
g) Verificarea capacităţii de transport a administratorului/gestionarului de infrastructură în vederea stabilirii ulterioare a OSP şi a mersului cadenţat;
h) Calculul compensaţiei estimative necesare prestării serviciilor propuse pentru fiecare orizont analizat în vederea fundamentării luării deciziilor de către ARF şi a prioritizării introducerii acestor servicii, pe o perioadă de minim 15 ani.
IV. Stabilirea obligaţiei de serviciu public şi a mersului cadenţat în transportul feroviar pentru fiecare poli de creştere şi de dezvoltare şi oraşele mari şi reşedinţele de judeţ apropiate. Obligaţia de serviciu public şi mersul cadenţat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populaţiei, la o cadenţă adecvată, pe o perioadă de minim 15 ani. Activitatea nr.4 se împarte în trei sub-activităţi după cum urmează:
IV.a. Stabilirea serviciilor optime de transport feroviar public de călători pentru preluarea cereri de mobilitate a populaţiei şi pentru promovarea creşterea traficului feroviar de călători la nivel naţional. Această sub-activitate va avea drept rezultat stabilirea obligaţiei de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru o perioadă de minim 15 ani, luând în considerare anul de bază 2023.
Astfel, se vor obţine următoarele obligaţii de serviciu public:
i. pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2032:
- reanalizarea obligaţiei de serviciu public din Anexa 2 la Contractele de servicii publice aprobate prin HG nr.1453/2022;
- redimensionarea obligaţiei de serviciu public prevăzute la Anexa 2 la Contractele de servicii publice atribuite prin procedură competitivă pentru pregătirea următoarelor licitaţii în vederea derulării activităţii de transport feroviar de călători după data de 31 decembrie 2028;
- serviciile de transport feroviar de călători asigurate prin mers cadenţat în jurul marilor oraşe ale României;
ii. pentru perioada post decembrie 2032:
- obligaţia de serviciu public naţională care va fi atribuită prin procedură competitivă după finalizarea CSP atribuite prin HG nr.1453/2022;
- serviciile de transport feroviar de călători asigurate prin mers cadenţat în jurul marilor oraşe ale României;
IV.b Introducerea trenurilor de mers cadenţat in jurul oraşelor mari din România (21 oraşe, poli de dezvoltare şi poli de creştere);
Prin această sub-activitate se doreşte introducerea trenurilor de mers cadenţat in jurul oraşelor mari din România (21 oraşe, poli de dezvoltare şi poli de creştere).
IV.c. Asigurarea legăturilor feroviare între oraşele mari şi reşedinţele de judeţ apropiate (12 conexiuni). Prin această sub-activitate, se intenţionează asigurarea legăturilor între reşedinţele de judeţ apropiate.
Serviciile de mers cadenţat de navetă pentru aceste oraşe / zone de dezvoltare se vor face intercalate cu serviciile de transport de lung parcurs prevăzute în contractele de servicii publice aprobate, în funcţie de capacitatea de transport a CNCF "CFR" - SA estimată pentru perioada de analiză.
Generarea obligaţiilor de serviciu public vor fi stabilite în baza unor analize multicriteriale cuprinzătoare, şi vor lua în considerare cel puţin următoarele elemente şi criterii precizate la art.5, alin.(4) din OUG nr.12/1998 actualizată:
a) necesităţile de mobilitate a persoanelor pe rute interurbane şi internaţionale şi evoluţia prognozată a acestora în perioada de referinţă;
b) politicile şi strategiile la nivel european, naţional şi sectorial în domeniul transportului de călători;
c) cele mai bune practici ale statelor membre în domeniul serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor;
d) obiectivele stabilite privind creşterea cotei modale a transportului feroviar pe piaţa serviciilor publice de transport de călători;
e) evoluţia prognozată a parametrilor de performanţă şi disponibilitate ai infrastructurii feroviare;
f) concurenţa între modurile de transport şi distribuţia modală a cererilor de transport;
g) disponibilitatea capacităţilor necesare de infrastructură, confirmată de administratorul/gestionarii infrastructurii feroviare publice;
h) caracteristicile segmentelor de piaţă care diferenţiază obligaţiile de serviciu public;
i) materialul rulant necesar pentru realizarea obligaţiilor de serviciu public, precum şi infrastructurile de servicii necesare pentru mentenanţa şi exploatarea acestui material rulant;
j) costurile de realizare a obligaţiilor de serviciu public şi măsurile necesare pentru eficientizarea acestor costuri;
k) costurile şi beneficiile la nivelul societăţii şi al economiei naţionale, luând în considerare inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport.
După predarea Raportului Intermediar nr.IV în formă iniţială elaborată de Prestator va urma o perioadă de consultare publică efectuată împreună cu autorităţile publice locale şi CNCF "CFR" – S.A. care nu va dura mai mult de 2 luni. În această perioadă, în funcţie de propunerile primite, Prestatorul va analiza oportunitatea implementării acestora şi modificarea Obligaţiei de Serviciu Public.
În urma încheierii acestei etape, Prestatorul va preda Raportul Intermediar nr.IV în formă finală către ARF în vederea aprobării.