Municipiul Arad se înscrie în tendința generală de scădere a ponderii transportului public în favoarea celui individual cu
efecte vizibile în valorile de trafic înregistrate. Acest fenomen se datorează în parte dispariției unor platforme industriale,
a schimbării amplasamentelor zonelor industriale, al reducerii numărului de persoane angajate în industrie, a oportunităților
oferite de autovehiculele person...
Municipiul Arad se înscrie în tendința generală de scădere a ponderii transportului public în favoarea celui individual cu
efecte vizibile în valorile de trafic înregistrate. Acest fenomen se datorează în parte dispariției unor platforme industriale,
a schimbării amplasamentelor zonelor industriale, al reducerii numărului de persoane angajate în industrie, a oportunităților
oferite de autovehiculele personale dar și calității serviciilor actuale oferite de operatorii de transport. Autobuzele/microbuzele
sunt un pilon important în sistemul de transport public, cu precădere în orașele mici și mijlocii. Majoritatea autobuzelor/microbuzelor
actuale sunt dotate cu motoare diesel care reprezintă o sursă importantă de particule și gaze poluante, fenomen agravat și
de faptul că motoarele cu care sunt echipate sunt vechi și puțin performante. În acest sens este imperios necesar să se
înlocuiască autobuzele/microbuzele vechi, poluante, cu autovehicule noi, preferabil cu motorizare electrică. Ponderea modală
a transportului public este un indicator global de caracterizare a durabilității sistemului de transport, având interferențe
în planul social, economic precum și de protecție a mediului, valorile acestuia reflectându-se în calitatea vieții cetățenilor.
Necesitatea reducerii emisiilor poluante în zonele urbane, este subliniată în Programul Operațional Regional (POR) 2014 -2020,
în cadrul obiectivului tematic 4-OT4, de sprijinire a tranziției către o economie cu emisii scăzute de CO2 în toate sectoarele
care evidențiază promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de CO2 pentru toate tipurile de teritoriu, în particular
pentru aglomerările urbane. În acest sens, implementarea Proiectului “Amenajare traseu de transport public de călători
cu autobuzul, care asigură legătura pe arterele urbane între zona UTA și str. Ștefan cel Mare”, finanțat în cadrul POR (Programului
Operațíonal Regional 2014-2020, Axa 4 –Obiectivul specific 4.1 –„Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de
județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”, s-a dovedit a avea un impact pozitiv direct asupra
reducerii emisiilor de echivalent CO2, generat de transportul rutier motorizat de la nivelul municipiului, prin înlocuirea
parțială a parcului de autobuze utilizate în transportul public cu autobuze electrice noi. Punctul de plecare în identificarea
acestui proiect se regăsește în analiza efectuată, direcțiile de acțiune și în măsurile propuse în P.M.U.D. și S.I.D.U. ale
municipiului Arad.Proiectul ,,Transport ecologic cu autobuze și microbuze nepoluante” reprezintă obiectul Contractului de
finanțare Nr. 19947/16.02.2023 în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 10 -Fondul local,
I.1.1 -Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziția de vehicule nepoluante), titlul apel: PNRR/2022/C10/I.1.1,
Runda 2, încheiat între MDLPA și UAT Municipiul Arad, Contract încheiat pe baza Acordului de parteneriat Nr. 79738/13.10.2022
dintre UAT Municipiul Arad și UAT Comuna Ghioroc.Acest Proiect vine ca o continuare a tendinței de reînnoire a parcului de
transport public urban din Municipiul Arad, sens în care se vor achiziționa 5 microbuze electrice și 5 stații de încărcare
lente, in vederea asigurării transportului de pasageri pe rutele de transport public în comun create. Scopul evident este
a asigura o flotă de autovehicule destinate transportului public noi, nepoluante și adaptate la cerințele și tendințele europene,
care să crească atractivitatea pentru mobilitate urbană prin mijloace de transport public, în detrimentul mijloacelor de transport
individuale.Autoritatea contractantă va răspunde solicitărilor de clarificari adresate în termenul prevăzut la secțiunea I.1
(20 zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea ofertelor) cu 15 zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea
ofertelor, astfel încât să respecte prevederile art. 160-161