Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) este responsabilă de implementarea, până la data de 30.09.2021, a unui model naţional de transport şi de definirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) de transport feroviar public de călători până cel târziu la data de 31.12.2021.
Obligaţia de serviciu public (OSP), se concretizează în Lista trenurilor de călători pentru care operatorii de transport feroviar de călători, primes...
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) este responsabilă de implementarea, până la data de 30.09.2021, a unui model naţional de transport şi de definirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) de transport feroviar public de călători până cel târziu la data de 31.12.2021.
Obligaţia de serviciu public (OSP), se concretizează în Lista trenurilor de călători pentru care operatorii de transport feroviar de călători, primesc compensaţie de la bugetul de stat în baza contractelor de serviciu public şi a actelor adiţionale la acestea încheiate cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în condiţiile legii.
Criteriile minime care vor fi luate în considerare în stabilirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) sunt următoarele:
● Numărul de călători ce utilizează modul de transport feroviar;
● Configuraţia geografică a reţelei feroviare din România;
● Amplasarea staţiilor CF şi elementele infrastructurii feroviare;
● Frecvenţa serviciului de transport;
● Zona de captare;
● Numărul potenţial de călători (inclusiv cei atraşi de la alte moduri de transport);
● Viteza medie;
● Rute/Moduri alternative de deplasare;
● Preţul legitimaţiilor de călătorie.
Instrumentele necesare şi metodologia pentru a stabili volumul de călători la nivel de rută de transport/linie şi operator de transport se vor baza pe Modelul Naţional de Transport (MNT), implementat în software-ul de planificare şi modelare în transporturi INRO-EMME , actualizat şi detaliat corespunzător, care în prezent este deţinut de Biroul Implementare Master Plan din cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
Astfel, obiectul achiziţiei va constă în 4 (patru) componente [sarcini] principale:
1. Actualizarea şi detalierea MNT la nivelul anului de bază 2019;
2. Restructurarea funcţională a MNT pentru a corespunde obiectivelor proiectului;
3. Stabilirea Obligaţiei de Serviciu Public (OSP) de transport feroviar public de călători pentru anul 2022, având în vedere Avizul Consiliului Concurenţei nr.2103/12.02.2020 şi generarea de rapoarte din MNT pentru următorii 4 ani, privind stabilirea OSP;
4. Instruirea şi pregătirea personalului din cadrul ARF ce va gestiona MNT şi va participa pe viitor la generarea OSP.
Cele patru (4) componente/sarcini sunt obiective inseparabile ale contractului de achiziţie publică care face obiectul prezentei proceduri de atribuire.
Structura de bază a modelului (MNT) este prezentată în Master Planul General de Transport.
Intervenţiile specifice pe care Modelul Naţional de Transport (MNT) este capabil să le modeleze includ:
- impactul schimbărilor economice (PIB, venit, grad de motorizare) şi sociale (nivelul şi distribuţia populaţiei), variaţii ale cererii de transport;
- modificări ale infrastructurii;
- noi servicii de transport public (TP);
- politici ce includ:
● tarife diferenţiate pentru transportul feroviar şi cel aerian;
● internalizarea costurilor externe de transport;
● politici legate de modificarea climei (subvenţii pentru modurile de transport cu emisii reduse);
● introducerea taxelor de drumuri;
● gradul de motorizare şi legătura sa cu nivelul de taxare.
Numărul de zile pana la care se pot solicita clarificări, înainte de data limita de depunere a ofertelor: 20 zile. AC va răspunde la solicitările de clarificări/informaţiilor suplimentare, până cel mai târziu, în cea de a 11-a zi dinainte de data limita de depunere a ofertelor (cu cel puţin 10 zile înainte de data limită de depunere a ofertelor).