În perioada 2014-2020, se derulează Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) care are ca obiectiv global, dezvoltarea infrastructurii de transport, mediu, energie şi prevenirea riscurilor la standardeeuropene, în vederea creării premiselor unei creşteri economice sustenabile, în condiţii de siguranţă şi utilizare eficientă a resurselor naturale.
Obiectivele specifice ale POIM sunt:
Promovarea sistemelor de transp...
În perioada 2014-2020, se derulează Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) care are ca obiectiv global, dezvoltarea infrastructurii de transport, mediu, energie şi prevenirea riscurilor la standardeeuropene, în vederea creării premiselor unei creşteri economice sustenabile, în condiţii de siguranţă şi utilizare eficientă a resurselor naturale.
Obiectivele specifice ale POIM sunt:
Promovarea sistemelor de transport durabile şi eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor reţelelor majore;
Protecţia mediului şi promovarea utilizării eficiente a resurselor;
Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea şi gestionarea riscurilor;
Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon în toate sectoarele.
În cadrul POIM 2016-2020 există 8 axe prioritare,între care AXA PRIORITARA 2: "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient", în cadrul căreia se pot derulaşi implementa proiecte ai căror beneficiari eligibili sunt:
Administratorii de infrastructura rutieră, feroviară, navală, portuară, aeroportuară şi de metrou, desemnaţi conform legii;
Autorităţi ale administratiei publice central cu atribuţii în gestionarea birourilor vamale;
Instituţii responsabile cu reforma structuralăîn sectorul de transport;
Autorităţi publice locale;
Centrele intermodale (validate de MPGT) autorităţi publice locale, Ministerul Transporturilor, unităţile din coordonarea sau sub autoritatea MT. Operarea infrastructurii intermodale poate fi concesionată mediului privat;
Siguranţa rutieră: Autorităţile publice locale care gestionează infrastructura din interiorul localităţilor, infrastructura rutiera de tip drum naţional care face legaturi interurbane;
Institute de cercetare; Universităţi;
Custozi/Administratori ai ariilor naturale protejate;
Transelectrica şi Transgaz etc.
Având în vedere necesitatea creşterii gradului de siguranţă rutieră a drumurilor naţionale şi atingerea obiectivului impus de Uniunea Europeană şi asumat de România de diminuare cu până la 50% a numărului victimelor decedate în accidentele rutiere până în anul 2020, este esenţială implementarea Proiectului: "Implementare măsuri specifice de creştere a gradului de siguranţă rutieră (eliminarea punctelor periculoase) prin semnalizare orizontală şi verticală, reamenajări de intersecţii, iluminat cu led, etc - Asistenţa Tehnică". Conform legislaţiei şi normelor tehnice aflate în vigoare, administratorul drumurilor este obligat să menţină în stare tehnică bună drumurile din administrare, iar în susţinerea celor afirmate enumerăm următoarele în ceea ce priveşte cadrul legislativ şi tehnic:
OG nr.43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificarile si completarile ulterioare prevede:
o Art. 40. (1) Drumurilet rebuie sa fie semnalizate si mentinute n stare tehnica corespunzatoare desfasurarii traficului în conditii de siguranta de catre administratorul drumului. În perioadele în care pe sectoarele de drum se desfasoara lucrari de întretinere, reparatii, modernizare, reabilitare sau consolidare, aceasta responsabilitate revine executantului lucrarii;
OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare prevede:
o Art.122. - Ministerul Transporturilor, are următoarele atribuţii:
ia măsuri pentru menţinerea permanentă în stare tehnică bună a drumurilor pe care le administrează;
ia măsuri pentru instalarea, aplicarea şi întreţinerea mijloacelor de semnalizare rutieră, precum şi a echipamentelor destinate siguranţei circulaţiei pe drumurile din administrarea sa,cu respectarea standardelor în vigoare;
Regulamentul de aplicarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin HG nr. 1391/2006 prevede:
o Art. 3. (1) Administratorul drumului public este obligat să asigure viabilitatea acestuia.
Proiectul "Implementare măsuri specifice de creştere a gradului de siguranţă rutieră (eliminarea punctelor periculoase) prin semnalizare orizontală şi verticală, reamenajări de intersecţii, iluminat cu led, etc - Etapa de Asistenţă Tehnică", va conduce la creşterea gradului de siguranţă rutieră prin:
a. identificarea punctelor negre
b. identificarea sectoarelor cu risc ridicat de accidente rutiere
c. identificarea si implementarea soluţiilor tehnice corespunzatoare fiecarui punct/sector periculos
Implementarea proiectului va conduce la:
a. reducerea numărului de accidente rutiere;
b. mentinerea unei fluente ridicate a traficului;
c. introducerea de noi elemente de siguranta;
d. cresterea sigurantei rutiere in localitatile liniare de-a lungul drumurilor nationale
e. modernizarea infrastructurii rutiere astfel incat sa corespunda nevoilor de mobilitate si nevoilor de dezvoltare economica, prin cresterea capacitatii de transport, fara scaderea gradului de siguranta rutiera;
şi nu în ultimul rând a indeplinirii obiectivului impus de Uniunea Europeană de reducere a numărului victimelor din accidentele rutiere".