a) deficiente ale situaţiei actuale:
Au fost identificate cel puţin următoarele deficienţe:
- imposibilitatea realizării transportului regulat pe calea ferată a materiilor prime şi a produselor finite la şi de la societăţile comerciale din judeţul Bacău,
- creşterea continuă a costurilor de transport rutier pentru rutele europene,
- creşterea costurilor cu facilităţile ce trebuie acordate conducătorilor auto de camioane...
a) deficiente ale situaţiei actuale:
Au fost identificate cel puţin următoarele deficienţe:
- imposibilitatea realizării transportului regulat pe calea ferată a materiilor prime şi a produselor finite la şi de la societăţile comerciale din judeţul Bacău,
- creşterea continuă a costurilor de transport rutier pentru rutele europene,
- creşterea costurilor cu facilităţile ce trebuie acordate conducătorilor auto de camioane (ex: repaus săptămânal la hotel),
- lipsa unor spaţii de depozitare temporară a produselor în vederea organizării transportului,
- aglomerarea nodurilor rutiere locale şi drumurilor de acces ceea ce conduce la timpi de tranzit tot mai mari şi degradarea accelerată a suprastructurii rutiere datorită depăşirii capacităţii portante a drumurilor, lipsa unor soluţii de rezervă pentru transport, prin aceasta se manifestă riscuri datorate vremii nefavorabile (vara şi iarna) dar şi cererilor transportatorilor (posibile greve),
- poluare cu GES tot mai mare a zonei şi scăderea calităţii vieţii,
- poluare sonoră datorată traficului auto încetinit.
b) efectul pozitiv previzionat prin realizarea obiectivului de investiţii:
Efectul aşteptat este reducerea deficientelor enumerate anterior şi chiar eliminarea lor unde este posibil.
Se vor crea cel puţin următoarele oportunităţi:
- interesul autorităţilor locale din Zona Metropolitană Bacău şi alte localităţi învecinate cu care localităţile din zonă au relaţii funcţionale din punctul de vedere al transportului de persoane şi mărfuri (teritoriul este traversat de E85, de calea ferată, Aeroportul International George Enescu)
- investiţiile prevăzute în extinderea şi completarea reţelei de autostrăzi din România (Autostrada A13 Bacău - Braşov şi Autostrada A7 Focşani - Bacău - Paşcani) vor îmbunătăţi conectivitatea, şi alături de Aeroportul George Enescu, creează premisele dezvoltării unor asemenea facilităţi logistice,
- interesul agenţilor economici cu pondere însemnată a activităţii de export de a utiliza sistemul feroviar ca alternativă mai economică şi rapidă pentru transportul de marfă,
- sprijinirea implementării măsurilor propuse de municipiul Bacău prin PMUD (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Bacău 2021-2027)
- stimularea transportului multimodal, conform prevederilor pactului ecologic european, în vederea asigurării unei eficienţe sporite a sistemului de transport. În mod prioritar, o parte substanţială din transportul intern de mărfuri efectuat în prezent în proporţie de 75 % pe cale rutieră ar trebui să se efectueze în viitor pe calea ferată şi pe căile navigabile interioare.
- îndeplinirea condiţiilor impuse de către Uniunea Europeană, ca până în 2050, pe lângă reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 60% faţă de nivelurile din 1990, 50% din transporturile de mărfuri pe distanţe mai lungi sau egale cu 300 km să se efectueze pe calea ferată sau pe apă şi nu utilizând transportul rutier, asta în condiţiile în care transportul de marfă continuă să crească. Se estimează că transportul rutier de marfă va creşte cu cca. 40% până 2030 şi cu puţin peste 80% până în 2050. (Sursa: https://ec.europa.eu/info/topics/transport_ro)
c) impactul negativ previzionat în cazul nerealizării obiectivului de investiţii:
- păstrarea deficientelor identificate prin lipsa de investiţii, în cazul nerealizării obiectivului, va duce la cronicizarea situaţiei, agravarea deficientelor dar cel mai probabil la migrarea investitorilor către zone mai atractive pentru afacerea lor. Acest fapt trebuie văzut ca fiind cu o probabilitate mare şi foarte mare de apariţie/manifestare. Palierul de timp previzionat este mediu, de circa 5-10 ani
- pe termen lung va conduce la scăderea populaţiei şi migrarea acesteia către zone mai atractive economic şi profesional. Pe plan regional va conduce la o dezechilibrare a ocupării zonelor, o creştere a emisiilor poluante în marile oraşe atractive economic şi profesional
- pe termen scurt va conduce la costuri mari pentru afacerile locale datorate transportului, la o scădere a profitului şi implicit al investiţiiilor următoare. Pentru autorităţile locale va însemna o scădere a calităţii vieţii locuitorilor prin creşterea constantă a poluării generate de transportul rutier şi reducerea puterii de cumpărare.
Descrierea succintă a obiectivului de investiţii propus, din punct de vedere tehnic şi funcţional:
a) destinaţie şi funcţiuni;
Prin obiectivul de investiţii Terminal intermodal de transport în judeţul Bacău, se va crea un terminal intermodale/multimodale şi se vor asigura instalaţii şi echipamente de transfer intermodal, în scopul combinării transportului rutier de pe distanţe lungi cu cel feroviar.
Astfel, prin studiul de oportunitate ce se va întocmi, proiectul va fi propus pentru introducerea în Master Planul General de Transport al României în scopul finanţării prin POIM sau programe similare aprobate în viitoarea perioadă de programare 2021 -2027.
Scopul proiectului:
• Construcţia terminalelor intermodale/multimodale pentru asigurarea cel puţin a unui transfer rutier/feroviar prin investiţii în active fixe (drumuri interne, căi ferate interne, clădiri, platforme betonate, utilităţi, împrejmuiri şi alte construcţii civile destinate activităţii de transfer intermodal),
• Asigurarea conexiunilor de tip "last mile" în zona terminalelor intermodale/ multimodale inclusiv prin construcţia căilor de acces (infrastructură rutieră şi/sau feroviară) la terminatele intermodale/multimodale pentru înlăturarea congestiei traficului şi îmbunătăţirea siguranţei circulaţiei.
Prin urmare se va realiza un studiu de oportunitate care va cuprinde toate funcţiunile necesare unui nod intermodal, inclusiv o analiză privind operarea terminalului.
b) caracteristici, parametri şi date tehnice specifice, preconizate;
c) durata minimă de funcţionare apreciată corespunzător destinaţiei/funcţiunilor propuse;
d) nevoi/solicitări funcţionale specifice.
Acestea se vor colecta, prelucra şi prezenta în cadrul studiului de oportunitate.
*Operatorii economici interesaţi să participe la procesul de consultare a pieţei vor transmite informaţiile specificate, până la data de 29.04.2024 la adresa de email silviu.botez@csjbacau.ro
*Procesul de consultare a pieţei cu participarea separată a operatorilor economici care si-au manifestat interesul şi disponibilitatea de a participa la aceasta, se desfăşoară pe baza invitaţiei transmisă individual la adresa de email comunicată de aceştia. Întâlnirile vor avea loc în zilele de 13.05.2024-15.05.2024
*Conform art. 19 alin 5 din H.G. nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, informaţiile cu privire la rezultatul procesului de consultare a pieţei vor fi publicate pe site-urile www.e-licitatie.ro şi www.csjbacau.ro până cel târziu la data iniţierii procedurii de atribuire a contractului de servicii.