Creşterea accentuată a gradului de motorizare, condiţiile traficului rutier, cât şi capacitatea scăzută a arterelor de circulaţie, contribuie ca sursă de poluare a aerului la emisiile de poluanţi şi a gazelor cu efect de seră, precum: dioxid de carbon, monoxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, particule în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumb, compuşi organici volatili, etc.
Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabi...
Creşterea accentuată a gradului de motorizare, condiţiile traficului rutier, cât şi capacitatea scăzută a arterelor de circulaţie, contribuie ca sursă de poluare a aerului la emisiile de poluanţi şi a gazelor cu efect de seră, precum: dioxid de carbon, monoxid de carbon, oxizi de azot, oxizi de sulf, particule în suspensie (PM10 şi PM2,5), plumb, compuşi organici volatili, etc.
Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 Regiunea Bucureşti-Ilfov (PMUD), aprobat prin H.C.G.M.B. nr. 90/2017, "dintre toate modurile de transport întâlnite în regiune, cel motorizat, realizat cu autoturism personal are cel mai mare impact asupra mediului".
Studiile şi planurile de calitate a aerului, la nivel naţional şi european au pus în evidenţă faptul că ponderea poluării aerului în zonele urbane revine în cea mai mare măsură traficului prin:
- emisiile din gazele de eşapament,
- emisiile de compuşi organici volatili datorate evaporării combustibilului şi emisiile de particule provenite de la frânare, uzura anvelopelor şi uzura suprafeţei drumurilor;
- emisiile de particule asociate resuspensiei datorate circulaţiei autovehiculelor.
Contextul care a determinat achiziţionarea serviciilor este definit de:
reîncadrarea municipiului Bucureşti în regimul de gestionare I pentru poluanţii: dioxid de azot, oxizi de azot (NO2/NOx), particule în suspensie (PM10 şi PM2,5) şi benzen (C6H6), respectiv în regimul de gestionare II pentru poluanţii: dioxid de sulf (SO2), monoxid de carbon (CO), plumb (Pb), arsen (As), cadmiu (Cd) şi nichel (Ni), prin emiterea de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a Ordinului nr. 2202/2020 privind aprobarea listelor cu unităţile administrativ-teritoriale întocmite în urma încadrării în regimuri de gestionare a ariilor din zonele şi aglomerările prevăzute în Anexa nr. 2 la Legea nr. 104/2011.
Potrivit art. 4 din Ordinul nr. 2202/2020, încadrarea în regimul de gestionare I şi/sau II a ariilor din zone şi aglomerări s-a realizat luând în considerare atât încadrarea anterioară în regimuri de gestionare, cât şi rezultatele obţinute în urma evaluării calităţii aerului la nivel naţional, care a utilizat măsurări în puncte fixe, realizate în perioada 2018-2020, prin intermediul staţiilor automate care fac parte din Reţeaua naţională de monitorizare a calităţii aerului.
ajungerea la termen a Planului Integrat de Calitate a Aerului 2018-2022, ale cărui măsuri implementate în sectorul transport nu au generat din partea cetăţenilor schimbarea comportamentului sub aspectul mobilităţii urbane, respectiv în favoarea transportului public sau a transportului alternativ. Pe de altă parte, acţiunea de restricţionare a accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a capitalei prin identificarea şi implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare a vignetelor, ca parte a Măsurii I.14 Gestionarea traficului în zona centrală din PICA, deşi instituită prin H.C.G.M.B. nr. 539/2019 nu a fost menţinută post-implementare.
depăşirea valorilor-limită pentru poluanţii particule în suspensie (PM10) şi oxizii de azot.conform documentului atasat.