Mentionam ca obiectul contractului de delegare a gestiunii constă în concesiunea serviciului de iluminat public din Orasul Tandarei, Judetul Ialomita, inclusiv dreptul si obligatia de a administra si de a exploata infrastructura tehnico-edilitară aferenta acestuia.
Iluminatul public, are o arie larga de actiune cu un impact direct asupra membrilor unei comunitati locale, efectul sau asupra gradului de confort si al sigurant...
Mentionam ca obiectul contractului de delegare a gestiunii constă în concesiunea serviciului de iluminat public din Orasul Tandarei, Judetul Ialomita, inclusiv dreptul si obligatia de a administra si de a exploata infrastructura tehnico-edilitară aferenta acestuia.
Iluminatul public, are o arie larga de actiune cu un impact direct asupra membrilor unei comunitati locale, efectul sau asupra gradului de confort si al sigurantei este unul important si reprezinta unul din criteriile de calitate ale civilizatiei moderne, avind rolul de a asigura atat orientarea si circulatia in siguranta a pietonilor si vehiculelor pe timp de noapte, cit si crearea unui ambient corespunzator in orele fara lumina naturala.
Principalele functiuni ale iluminatului public sunt:
•iluminatul cailor rutiere;
•iluminarea zonelor rezidentiale;
•iluminatul zonelor comerciale;
•iluminatul zonelor de plimbare;
•iluminatul zonelor comerciale;
•iluminatul parcurilor si gradinilor;
•iluminatul cladirilor si monumentelor.
Iluminatul public trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de normele luminotehnice, fiziologice, de siguranta a circulatiei, si de estetica arhitectonica, in urmatoarele conditii:
-utilizarea rationala a energiei electrice;
-recuperarea costului investitiilor intr-o perioada considerata cat mai mica;
-reducerea cheltuielilor anuale de exploatare a elementelor componente SIP instalatiilor electrice de iluminat.
Efectul pozitiv principal, il constituie realizarea unui iluminat corespunzator ce determina in special, reducerea riscului de accidente rutiere, reducerea numarului de agresiuni contra persoanelor, imbunatatirea orientarii intrafic, imbunatatirea climatului social si cultural prin cresterea sigurantei activitatilor pe durata noptii. Studiile efectuate pe plan mondial arata o imbunatatire continua a nivelului tehnic al instalatiilor de iluminat public. Deasemenea cresterea nivelului de iluminare determina cresterea nivelului investitiilor si conduce la reducerea pierderilor indirecte datorate evenimentelor rutiere.
Atat pentru conducatorii auto cat si pentru pietoni, lumina semnifica o crestere a sigurantei. Participanul la trafic distinge mai bine obstacolele si identifica mai usor semnalizarile. Sensibilitatea acestuia la perceperea contrastelor va creste, acuitatea sa vizuala creste; limitele campului său vizual si abilitatea sa de apreciere a distanteler vor deveni normale.
Analiza aspectului prvind costurile autoritatii locale presupune:
• un mod realist de a privii asupra costurilor iluminatului public;
• crearea celei mai economice solutii pentru o specificatie tehnica data (nivel de iluminare cerut);
• analiza atat a investitiei initiale, cat si a costurilor de functionare, care sunt de multe ori o consecinta a deciziilor initiale.
Estimarea valorii contractului mai sus mentionat s-a realizat tinand cont de Fisa de fundamentare pentru stabilirea valorii activitatilor specifice Serviciului de iluminat public pentru orasul Tandarei, judetul Ialomita, privind calculul valorii minime de finantare a operatorului, pentru o perioada de referinta de 60 de luni si totodata de referatul privind concesionarea serviciului de iluminat public nr. 12968/11.08.2023, valoare de 200.000,00 lei fără TVA/an, ţinând cont de cheltuielile efectuate de către primărie cu gestionarea iluminatului public până la acestă data, respectiv o valoare estimata a contractului de 1.000.000,00 lei fara TVA, pentru perioada de concesionare de 5 ani, estimare ce s-a realizat în conformitate cu regulile privind estimarea valorii contracteor de concesionare de servicii prevăzute la art. 13 din Legea nr. 100/2016, privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii pe baza necesarului minim si maxim de resurse alocate pentru prestarea serviciilor si a preturilor existente pe piata care definesc astfel de activitati.
Avand in vedere cele prezentate mai sus, pretul maxim pentru contractarea acestor servicii este de 1.000.000,00 lei fara TVA.
Valoarea estimată a contractului de concesionare de servicii este egală cu cea prevăzută în cadrul programului achiziţiilor aferent proiectului.
Facem mentiunea că aceasta achzitie este cuprinsa în Programul anual al achiziţiilor publice pe anul 2023.
Cheltuielile aferente contractarii acestor servicii au fost aprobate prin H.C.L. nr. 82/28.06.2022 privind infiintarea serviciului de iluminat public, respective aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a serviciului de iluminat public la nivelul Orasului Tandarei si alegerea formei de gestiune a serviciului de iluminat public al Orasului Tandarei.
Privind modalitatea de calcul a valorii estimate, s-au avut in vedere prevederile art. 13 din Legea 100/2016 actualizata, « Art. 13. - (1) Entitatea contractanta calculeaza valoarea estimata a concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii utilizand o metoda obiectiva ce trebuie specificata in documentatia de atribuire, prin raportare, in special, la urmatoarele:
a) valoarea oricarei forme de optiune sau de prelungire a duratei concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii;
b) venitul din achitarea onorariilor si a amenzilor de catre utilizatorii lucrarilor/serviciilor, altele decat cele colectate in numele entitatii contractante;
c) platile sau orice avantaje financiare, sub orice forma, efectuate de catre entitatea contractanta sau de catre orice alta entitate publica in favoarea concesionarului, inclusiv compensatia pentru respectarea obligatiei de serviciu public si subventiile publice de investitii;
d) valoarea granturilor sau a oricaror avantaje financiare, sub orice forma, primite de la terti pentru executarea concesiunii de lucrari sau a concesiunii de servicii;
e) venitul din vanzarea oricaror active care fac parte din concesiunea de lucrari sau din concesiunea de servicii, cu respectarea prevederilor legale referitoare la regimul juridic al bunurilor proprietate publica;
f) valoarea tuturor bunurilor si serviciilor care sunt puse la dispozitia concesionarului de catre entitatile contractante, cu conditia ca acestea sa fie necesare pentru executarea lucrarilor sau furnizarea serviciilor;
g) orice premiu sau plata acordata candidatilor/ofertantilor.’’
Privind durata contractului de concesionare a serviciului de iluminat public, autoritatea contractanta a tinut cont de prevederile art. 16 din Legea 100/2016 – « (1) Durata contractelor de concesiune este limitata, in scopul evitarii denaturarii concurentei. Entitatea contractanta estimeaza durata concesiunii pe baza lucrarilor sau a serviciilor solicitate» coroborat cu constatand indeplinite cerintele art. 16 din Legea 100/2016.
Autoritatea contractanta constata ca se indeplinesc cerintele art. 16 din Legea 100/2016, deoarce durata de derulare a contractului de aproximativ 5 ani, asigura:
- un nivel rezonabil al preţurilor pentru prestaţiile care vor fi efectuate pe durata contractului şi ale căror costuri urmează să fie suportate de utilizatorii finali. Consideram ca aproximativ 5 ani sunt suficienti pentru concurenti sa-si amortizeze investitia, astfel sa participe la procedura simplificata cu un nivel al tarifelor rezonabil pentru prestarea serviciilor. Daca am fi ales durata mai mica a contractului de concesiune amortizarea investitiilor ar fi crescut considerabil nivelul preţurilor pentru prestaţii.
- să se evite restricţionarea artificială a accesului la competiţie – durata de 5 ani este o durata rezonabila pentru desfasurarea contractului.
Durata de aproximativ 5 ani a contractului nu este restrictiva deoarece in cazul in care ne–am fi infiintat serviciu propriu nu ar fi existat o procedura la care sa participe si alti ofertanti, iar durata clar ar fi restrictionat accesul la competitii pentru o perioada nedeterminata.
Fata de cele mai sus mentionate, durata de derulare a contractului de concesiune, respectiv 5 ani, asigura un nivel rezonabil al preţurilor pentru prestaţiile care vor fi efectuate pe durata contractului de concesiune şi ale căror costuri urmează să fie suportate de utilizatorii finali si, totodata, evitandu-se restricţionarea artificială a accesului la competiţie.