1. TERMEN PROIECT: 18 mai – 7 iunie 2021
2. PREZENTARE:
Autoritatea Electorală Permanentă îşi desfăşoară activitatea în domeniul electoral, având misiunea de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor, precum şi finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie, cu respectarea principiilor ind...
1. TERMEN PROIECT: 18 mai – 7 iunie 2021
2. PREZENTARE:
Autoritatea Electorală Permanentă îşi desfăşoară activitatea în domeniul electoral, având misiunea de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor, precum şi finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie, cu respectarea principiilor independenţei, imparţialităţii, legalităţii, transparenţei, eficienţei, profesionalismului, responsabilităţii, sustenabilităţii, predictibilităţii şi legitimităţii.
În vederea îndeplinirii obiectivului general trasat de Parlamentul României prin Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, de “a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor, precum şi finanţarea partidelor politice, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie", Autoritatea Electorală Permanentă intenţionează să obţină, prin achiziţia unor servicii de consultanţă specializată în vederea modernizării sistemului informatic suport pentru procesele electorale, denumit în continuare Sistemul Informatic pentru Procesele Electorale (SIPE), următoarele beneficii:
• Dezvoltarea şi modernizarea facilităţilor operaţionale ale SIPE din punct de vedere al performanţelor tehnologice şi funcţionale.
• Asigurarea siguranţei în funcţionare şi unui nivel superior de securitate cibernetică a SIPE, care să răspundă eficient ameninţărilor actuale din spaţiul cibernetic.
• Obţinerea unui sistem informatic actualizat care să răspundă eficient necesităţilor prezente în domeniul electoral şi îndeplinirii atribuţiilor autorităţii de informatizare a alegerilor si a referendumurilor.
Conform Legii 208/2015, art. 24, Registrul Electoral este un sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare, folosit la nivel naţional de aproximativ 16000 de utilizatori. Registrul Electoral funcţionează în vederea asigurării următoarelor obiective: a) înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot; b) realizarea comunicărilor prevăzute de lege privind datele de identificare a alegătorilor şi arondarea acestora la secţiile de votare; c) arondarea cetăţenilor români cu drept de vot la secţiile de votare; d) realizarea listelor electorale permanente; e) realizarea comunicărilor prevăzute de lege privind actualizarea listelor electorale permanente. Aplicaţiile şi sistemele corelate cu Registrul Electoral, folosite în procesele electorale, conform legii 208/2015, art. 103, îndeplinesc următoarele cerinţe:
- modul de delimitare a secţiilor de votare, de stabilire a localurilor secţiilor de vot şi a sediilor birourilor electorale
- programe de informare şi educare a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc
- programe specifice de instruire şi formare profesională în materie electorală pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor, cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, precum şi pentru persoanele care pot deveni membri ai birourilor electorale şi operatori de calculator în secţiile de votare
- centralizare a datelor din procesele-verbale privind consemnarea rezultatelor votării şi monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal
- colectare de date şi de informare periodică a opiniei publice privind prezenţa populaţiei la vot
Registrul Electoral cuprinde o soluţie de recuperare DR (disaster recovery) implementată la Reşiţa, pentru asigurarea funcţionării şi accesul la datele gestionate indiferent de problemele de funcţionare a site-ului principal (centrul de date din Bucureşti).
Arhitectura logică a acestuia este organizată stratificat, fiecare strat utilizând serviciile expuse de stratul inferior şi furnizând servicii stratului superior, bazat pe 3 niveluri prin care se permite actualizarea sau înlocuirea independentă a oricărui nivel în funcţie de modificări aduse în urma cerinţelor sau a modificărilor tehnologice:
1. Prezentare - Nivelul superior al aplicaţiei care afişează conţinutul portalului. Comunică cu celelalte niveluri prin afişarea de rezultate în browser.
2. Aplicaţie - Nivelul aplicaţie este şi nivelul logic al aplicaţiei, desprins din nivelul de prezentare, controlând funcţionalităţile aplicaţiei şi oferind procesarea detaliată a datelor.
3. Date - Nivel alcătuit din servere de baze de date unde informaţia este stocată şi preluată. Acest nivel păstrează datele neutre şi independente faţă de serverele de aplicaţii sau de nivelul logic.
Din punct de vedere funcţional, RE este alcătuit din două zone principale:
A. Interfaţă publică, disponibilă tuturor cetăţenilor care doresc să aibă acces la datele publice din RE, cu funcţionalităţile:
- Identificare secţie de votare
- Creare cont în RE în interfaţa publică
- Modul de accesare cereri predefinite - facilitarea comunicării cetăţenilor cu primarul, cererea de vot la reşedinţă etc
B. Interfaţa privată disponibilă utilizatorilor instituţionali (AEP, Primării, MAE, STS)
În scopul modernizării sistemului informatic folosit în procesele electorale se doreşte elaborarea unei strategii de dezvoltare prin care să se redefinească infrastructura IT&C şi să se transforme într-un sistem informatic care să înglobeze toate sistemele şi aplicaţiile informatice care vor deservi în totalitate procesele electorale - SIPE, conform activităţilor specifice atât perioadelor electorale cât şi post/pre electorale, în conformitate cu legislaţia, reglementările, tendinţele şi best-practices, prin selectarea unui consultant cu experienţă şi expertiză dovedită în domeniu, care să poată oferi soluţii de modernizare şi optimizare tehnico-economică.
Obiectivul general al AEP este modernizarea sistemului informatic existent şi dezvoltarea acestui sistem unitar, securizat, flexibil, scalabil, redundant, conform legislaţiei specifice, care să asigure funcţionalităţile necesare conform cerinţelor existente precum şi perspectivelor şi tendinţelor de informatizare în domeniul electoral.
Principalele beneficii urmărite de către AEP sunt:
- Realizarea unei infrastructuri/sistem modern, actualizat, sigur care să satisfacă din toate punctele de vedere nevoile entităţilor implicate în procesele electorale;
- Asigurarea eficienţei economice prin integrarea pe cât posibil a investiţiilor actuale şi eliminarea redundanţelor funcţionale inutile;
- Optimizarea procesului de bugetare a investiţiei necesare pentru realizarea scopului declarat;
Autoritatea doreşte ca până la data de 2 iunie 2021 pe adresele de email registratura@roaep.ro şi ovidiu.oproaica@roaep.ro să fie prezentate propunerile privind valoarea estimată a achiziţiei serviciilor de consultanţă de specialitate în vederea scrierii studiului de fezabilitate pentru dezvoltarea şi modernizarea facilităţilor operaţionale ale sistemului informatic folosit în procesele electorale şi transformarea acestuia în Sistemul Informatic pentru Procese Electorale (SIPE).
Publicitatea este asigurata si pe site-ul institutiei, respectiv https://www.roaep.ro/prezentare/stire/solicitarea-autoritatii-electorale-permanente-pentru-propuneri-privind-valoarea-estimata-a-achizitiei-serviciilor-de-consultanta-de-specialitate-in-vederea-scrierii-studiului-de-fezabilitate-pentru-de/ .
Pentru lămuriri/clarificări/consultari cu privire la proiect ofertanţii se pot înscrie până la data de 25 mai 2021, ora 12.00, la sesiuni de întâlniri individuale cu reprezentanţii autoritatii contractante, prin transmiterea intenţiei pe email la adresele registratura@roaep.ro şi ovidiu.oproaica@roaep.ro . Întâlnirile vor avea loc pe data de 26 mai 2021, iar orele fixate pentru acestea de reprezentanţii AEP se vor transmite pe email.