Lucrarea este situată în Comuna Ditrău judeţul Harghita, şi are o lungime totală de 6749 ml fiind amplasat pe partea Nordică, Nord-Vestică respectiv Sud-Vestică a localităţii şi asigură decongestionarea de către traficul rutier de exploatare a fondului agricol. Sectoarele de drumuri sunt drumuri existente în stare degradată datorită lipsei întreţinerii şi reparaţiilor în decursul anilor.
Denumirea străzilor: Drum de camp He...
Lucrarea este situată în Comuna Ditrău judeţul Harghita, şi are o lungime totală de 6749 ml fiind amplasat pe partea Nordică, Nord-Vestică respectiv Sud-Vestică a localităţii şi asigură decongestionarea de către traficul rutier de exploatare a fondului agricol. Sectoarele de drumuri sunt drumuri existente în stare degradată datorită lipsei întreţinerii şi reparaţiilor în decursul anilor.
Denumirea străzilor: Drum de camp Heveder útja, Drum de camp Gyár mellett, Drum de camp Feherpatak, Borszék, Regi Nagy ut.
Sectoarele de drumuri sunt drumuri existente în stare degradată datorită lipsei întreţinerii şi reparaţiilor în decursul anilor. Drumurile au un profil transversal în rambleu fiind drumuri de câmp.
Se poate observa starea degradată a drumurilor, partea carosabilă fiind din pietruiri realizate în decursul timpului, dar care au fost înnoroite. Starea carosabilului este degradată, zestrea existentă este alcătuită din pietruiri cu interspaţii nisipoase argiloase cu grosimi variabile aşezate pe un strat cu conţinut de bolovăniş compact, se poate observa că pe majoritatea traseului suprafaţa carosabilă este brăzdată de către şiroiri ale apei şi înnoroiri. Degradările sunt datorate apei provenite din precipitaţii şi a lipsei evacuării acesteia din zona drumului respectiv staţionarea pe suprafaţa carosabilă. Infiltraţiile apei în corpul drumului implicând degradări datorită ciclurilor de îngheţ si dezgheţ.
Una din problemele majore este evacuarea apei de pe suprafaţa carosabilă şi lipsa şanţurilor şi rigolelor din dreptul acesteia, podeţele amenajate sunt degradate având tuburile sau dalele sparte şi sunt parţial sau total colmatate, fiind necesar refacerea podeţelor de descărcare a şanţurilor şi reamenajarea acestora.
Lăţimea liberă dintre proprietăţi este variabilă acesta permiţând amenajaraea unei părţi carosabile de 4 m respectiv 6 m şi acostamente având lăţimea de 0,50 m.
Traficul se desfăşoară cu viteză mică, autovehiculele şi mijloacele de transport trebuie reparate foarte des, deci costul transportului este mai mare decât pe un drum modernizat.
Starea tehnică a elementelor geometrice din profil longitudinal şi transversal a drumului nu corespund prescripţiilor, structura rutieră este degradată şi pune în pericol desfăşurarea fluentă şi în siguranţă a traficului rutier.
Datorită traficului în zonă, se accentuează poluarea aerului prin praf, vibraţii şi zgomot din cauza denivelărilor si gropilor părţii carosabile, poluarea aerului prin gaze de eşapament.
Modernizarea străzilor pe cele două tronsoane în reţeaua de infrastructură locală îşî justifică utilitatea şi se impune ca investiţie prin rezolvarea următoarelor deziderate:
-starea tehnică, din punct de vedere al asigurării cerinţelor esenţiale de calitate în construcţii
-Siguranţa circulaţiei.
-Accesul locuitorilor anevoios la proprietăţi, la edificiile sociale, culturale, la societăţile economice aflate pe traseu.
-înbunătăţirea condiţiilor de trafic.
Modernizarea se va realiza astfel incât extinderea reţelelor să fie posibilă pe zona dintre partea carosabilă şi limita de proprietăţi.
Aliniamentele în plan urmăresc aliniamentele existente se vor face îmbunătăţiri ale acestora pentru a asigura racordarea acestora prin curbe cu arce de cerc şi frânturi unde este cazul.
Majoritatea aliniamentului amenajate sunt drepte fara curbe sau frânturi. La intersectarea acestora se vor realiza racorduri ale marginii suprafeţei carosabile prin arce de cerc. Elementele geometrice în plan, inclusiv amenajarea în spaţiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînălţări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863/85, pentru viteza de proiectare de 10 km/oră. Aceste elemente se vor îmbunătăţii în limita posibilităţilor existente pe teren, fără a fi nevoie de lucrări mari de terasamente sau de lucrări de artă costisitoare.
Pe întregul traseul reabilitat, partea carosabilă va avea lăţimea între 4,0 şi 6,0 m. în aliniament panta transversală va fi de 3,0% în acoperiş. Acostamentele se vor amenaja cu lăţimea de 0,5 m.
în curbele ce necesită supraînnălţări maxime valoarea deverului va fii de 6 % maxim, acostamentul va avea aceaşi dever ca şi partea carosabilă. Suplralărgirile se vor dispune conform specificaţiilor din STAS 863.
Pentru studierea profilelor transversale se va vizualiza planşele anexate. Drumurile se încadrează in drumuri cu trafic mai mic de 5000 tone / zi categoria III.
A vând în vedere reglementările tehnice în vigoare referitoare la reabilitarea şi consolidarea străzilor, grosimile minime la ranforsări de sisteme rutiere, posibilitatea măririi capacităţii portante a sistemului rutier ulterior prin metoda consolidărilor succesive, precum şi condiţiile impuse pe teren, prin dimensionare s-a adoptat următorul sistem rutier: Sistemul rutier se va dimensiona pentru o perioada de perspectiva de 10 ani, ţinând seama si de posibilitatea unor ranforsari ulterioare, respectiv se va aplica metoda consolidărilor succesive in funcţie de valorile de trafic din viitor.
structură tip 1:
-10 cm strat din piatra sparta închidere cu split
-30 cm strat piatra sparta
-15 cm strat balast
-teren de fundare existent compactat la 85-90% grad de compactare
structură tip 2:
-16 cm strat din piatra sparta
-14 cm strat piatra sparta închidere cu split
-15 cm strat balast
-40 cm strat blocaj
Acostamentele se vor realiza pietruit cu 10 cm piatra sparta.
Pentru realizarea structurii se vor urmării planul de situaţie şi profilele transversale tip.
Descrierea lucrărilor de modernizare a drumurilor este detaliată în cadrul Proiectului tehnic de execuţie elaborat de către S.C. PROIECT CONSULTING S.R.L., parte integrantă a documentaţiei de atribuire, în care se regăsesc şi lista cantităţilor de lucrări, piesele scrise şi desenate, caietele de sarcini aferente, studiile de specialitate şi avizele şi propunerile tehnice şi financiare se vor întocmi prin respectarea exactă a cerinţelor formulate în cadrul acestor documente.