Avand in vedere reglementarile Legislative si ANRE care au impact direct asupra activitatii de citire a contoarelor de energie electrica va trebui asigurata citirea tuturor grupurilor de masura la clientul final din arealul DEER, in vederea asigurarii indexului pentru factura de regularizare. In acest sens amintim:
Legea energiei 123/2012:- Art.45 alin.(10) În cazul clientului final casnic, în vederea emiterii facturii de ...
Avand in vedere reglementarile Legislative si ANRE care au impact direct asupra activitatii de citire a contoarelor de energie electrica va trebui asigurata citirea tuturor grupurilor de masura la clientul final din arealul DEER, in vederea asigurarii indexului pentru factura de regularizare. In acest sens amintim:
Legea energiei 123/2012:- Art.45 alin.(10) În cazul clientului final casnic, în vederea emiterii facturii de regularizare, O.D. are obligatia de a asigigura citirea indexului grupului de măsurare al clientului la un interval de timp de max.3luni; Art.45 alin.(11) În cazul schimbării furnizorului/agregatorului de către clientul final, operatorul de reţea are obligaţia efectuării citirii indexului echipamentului de măsurare şi transmiterii datelor de consum furnizorului/agregatorului actual şi noului furnizor/agregator în perioada cuprinsă între data transmiterii notificării de schimbare a furnizorului şi data schimbării efective a furnizorului în cazul în care clientul final nu transmite indexul autocitit până la data stabilită conform reglementărilor ANRE.
Standardul de performanta- Ordin 46/2021: Art.33^1 (1)- OD are obligaţia citirii indexului grupului de măsurare pentru determinarea cantităţii de energie electrică distribuite/furnizate fiecărui utilizator racordat la reţelele electrice de distribuţie. (2)- Intervalul de citire a indexului grupului de măsurare de către OD este cel prevăzut în contractele de distribuţie/furnizare a energiei electrice şi poate fi mai mare de o lună, dar nu trebuie să depăşească 3 luni în cazul clienţilor casnici şi 6 luni în cazul clienţilor finali noncasnici. (3)- În cazul prosumatorilor, periodicitatea de citire a indexului grupului de măsurare este o lună calendaristică
La data prezentei exista incheiate la nivel de fiecare SR cate un acord cadru sau contract de prestari servici,ce au ca obiect prestarea servicului de citire planificat la 3 luni, cu periodicitati diferite de expirare a contractelor precum si cu tarife diferite ale serviciului de citire urban si rural.
Avand in vederea necesitatea continuitatii acestui serviciu de citire a contoarelor de energie electrica pentru demarararea unei noi proceduri de achizitii, Directia CPT prin Dep. Masura, Analiza şi Balante Energetice – Serviciul Gestionare Date Citiri isi propune sa realizeze achizitionarea acestui serviciu in cele mai bune practici din punct de vedere tehnic precum si estimarea unei valori a acestui tip de serviciu prin constituirea unu tarif de citire din mediul urban si rural aferent fiecarui lot.
Datorită impactului financiar şi de imagine al acestei activităţi este necesar ca noile concepte si metode de lucru să fie validate înainte de stabilirea unei noi forme de caiet de sarcini supus achizitiei, pentru a permite participarea la viitoarele proceduri de achizitie a unui numar mare de ofertanti. Prestarea serv. de citire contoare de energie electrica se va desfasura în aria de licenta DEER Se vor asigura urmatoarele servicii de citire a contoarelor de energie electrica: - Serviciul de citire planificata pentru consumatorii din mediul urban - Serviciul de citire planificata pentru consumatorii din mediul rural Condiţii tehnice pentru prestarea serviciului: Achizitorul va pune la dispozitia Prestatorului aplicatia informatica de tip client-server care permite procesarea citirilor. Aceasta aplicatie este compusa din doua module: - modulul FrontOffice – functional pe TM cu sistem de operare ANDROID, utilizat pentru citirea grupurilor de masurare din teren.
3
- modulul BackOffice – functional pe echipamente de tip Desktop, cu mai multe functionalitati cum ar fii: vizualizare date planificate, alocarea volumului de lucrari pe TM-uri, vizualizare fotografii, date citire si motive de necitire ajunse din teren, validarea informatiilor culese din teren, exportul datelor validate inspre sistemul de facturare al Achizitorului, monitorizare volum lucrari prin diferite rapoarte, etc. DEER va asigura aplicaţia INDEX pentru gestionarea activitatii de citire. Prestatorul va asigura personalul necesar pentru citirea in teren a contoarelor–cititori, personal backoffice pentru planificarea catre cititori al volumului de lucrari, validarea citirilor si va asigura terminale portabile compatibile cu aplicatia INDEX. Prestatorul trebuie sa asigure:Serviciul de citire planifcata a contoarelor la consumatori urbani si rurali, conform volum de serviciu continute in C.S, altii decat cei vulnerabili; Serv.de citire lunara in afara ciclului planificat a contoarelor la consumatorii vulnerabili; Serviciul de citire neplanificat a contoarelor; Serviciul de recuperare citiri pentru SMI; Serviciul recuperare citiri pentru loc de consum necitite de la data programata. Serviciul de citire planificata consta in: Deplasarea la punctul de masurare. Identificarea si examinarea contorului, verificarea integritaţii acestuia, a firidei de bransament sau blocului de masura si protectie, verificarea vizuala a starii acestora si a sigiliilor. Verificarea vizuala a grupului de masurare si verificarea funcţionarii contorului Verificarea functionarii contorului se identifica prin prisma rotirii discului in cazul contoarelor cu inductie iar in cazul contoarelor electronice prin schimbarea secventei de afisaj Fotografierea grupului de masurare astfel incat sa cuprinda pentru index: seria integrala a contorului si Codul indexului afisat aferent fiecarui cadran; iar pentru motiv de necitire: sa surprinda imaginea elocventa corespunzatoare motivului de necitire. Citirea si inscrierea corecta a indexului in TM pentru fiecare registru aferent contorului in cauza. Inscrierea in TM a anomaliilor/motive de necitire In cazul introducerii unei anomalii de tip "Alte cauze", se va completa obligatoriu in campul ""Observatii" detalii elocvente privind situatia intalnita. Fara aceste observatii, consumatorii vor fi considerati nevizitati. Colectarea de informatii (gestionarea prin intermediul TM) a campurilor: denumire amplasament contor, detalii amplasare loc consum, coordonate GPS. Trimiterea indecsilor, a anomaliilor si a observatiilor cu fotografiile corespunzatoare in sistemul informatic de facturare al Achizitorului. Pentru evaluarea performanţei serviciului prestat şi pentru întocmirea specificaţiei tehnice la factura pentru acest serviciu se propun o serie de KPI dupa cum urmeaza: 1. Gradul de realizare al citirilor (GRC), definit ca raport procentual intre numarul de citiri efectuate raportat la diferenta dintre numarul de citiri planificate si numar necitiri motivate.
(%)= − 2. Gradul de vizitare (GV), definit ca raport procentual intre suma citirilor efectuate si necitiri motivate raportat la numarul de citiri planificate:
(%)= + lndicatorul GRC si GV se va calcula lunar ptr.fiecare din subunitatile Achizitorului (SR-uri) ptentru toate citirile efectuate, pe categorii de consumatori urban si rural.