Contextul realizării consultării pieţei:Sistemul informatic al MFP este unic în România atât din punct de vedere al complexităţii şi specificităţii aplicaţiilor, cât şi al numărului de entităţi ale administraţiei publice şi entităţi private deservite, precum şi al întinderii teritoriale. Numărul de aplicaţii informatice, volumul de date, numărul de entităţi deservite şi numărul de utilizatori interni şi externi creşte perma...
Contextul realizării consultării pieţei:Sistemul informatic al MFP este unic în România atât din punct de vedere al complexităţii şi specificităţii aplicaţiilor, cât şi al numărului de entităţi ale administraţiei publice şi entităţi private deservite, precum şi al întinderii teritoriale. Numărul de aplicaţii informatice, volumul de date, numărul de entităţi deservite şi numărul de utilizatori interni şi externi creşte permanent, crescând implicit şi volumul de muncă depusă, precum şi necesarul de resurse pentru dezvoltarea şi administrarea sistemului informatic. Se află în curs realizare şi implementare un număr din ce în ce mai mare de proiecte de dezvoltare a sistemului informatic, proiecte de importanţă majoră şi cu termene limită de finalizare, impuse de cerinţele legislaţiei naţionale, ale Uniunii Europene, Băncii Mondiale, Fondului Monetar Internaţional, necesităţilor de eficientizare a activităţilor compartimentelor Ministerului Finanţelor Publice şi instituţiilor subordonate, nevoile de eficientizare ale administraţiei, de scădere a efortului operatorilor economici şi îmbunătăţire a serviciilor oferite acestora şi cetăţenilor, cerinţe de îmbunătăţire a interoperabilităţii cu celelalte instituţii ale administraţiei publice etc. Actualmente sistemul informatic al MFP este cel mai mare furnizor de date pentru instituţiile publice şi instituţiile financiare din România şi din străinătate.
Cu toate acestea, infrastructura hardware şi software de care dispune sistemul informatic de producţie al MFP în momentul de faţă este implementată pe platforme cu o uzură fizică şi morală avansată, în tehnologii vechi şi cu capacităţi foarte reduse faţă de necesităţi.
Mare parte dintre aplicaţiile informatice menţionate mai sus au fost dezvoltate etapizat, prin proiecte complexe realizate în diversele tehnologii hardware şi software existente pe piaţă la momentele implementării lor, astfel că în prezent există un număr de aproximativ 500 de aplicaţii care deservesc procesele financiar-fiscale si procesele suport ale MFP şi instituţiilor din subordine.
Infrastructura hardware pe care funcţionează acest număr semnificativ de aplicaţii este reprezentată de un parc extins şi diversificat de echipamente (în prezent infrastructura hardware cuprinde peste 1900 de servere locale/regionale/centrale în diverse tehnologii, configuraţii, dotări, capabilităţi s.a.m.d., din care peste 626 fiind utilizate la nivel central, achiziţionate în perioada 1998-2017.
Această realitate a condus la situaţia din prezent, o parte semnificativă dintre aplicaţiile informatice care susţin activitatea curentă a organizaţiei (activitatea proprie a MFP, activitatea fiscală şi vamală a ANAF, activitatea atribuită prin lege pentru alte entităţi publice centrale, activitatea pan-europeană, schimbul de informaţii, bazele de date ş.a.m.d.) funcţionează imbricat pe platforme hardware uzate (unele ieşite din ciclul de fabricaţie/de viaţă), în tehnologii software diferite (unele depăşite, fără să mai fie susţinute ca versiuni de către producători). Acest “conglomerat” de aplicaţii dezvoltate istoric în cadrul MFP şi ANAF, prin proiecte derulate de-a lungul anilor funcţie de nevoile organizaţiei, de alocările bugetare, cu tehnologiile disponibile pe piaţă la acel moment, au condus la o situaţie extrem de delicată din prisma susţinerii în bune condiţii a activităţii organizaţiei, în condiţiile în care: - Tehnologiile hardware şi software evoluează foarte rapid (această realitate este manifestată prin faptul că producătorii nu mai asigură servicii de suport pentru versiunile anterioare şi/sau piese de schimb, fapt care creează de la an la an probleme tot mai mari în menţinerea în bune condiţii a funcţionării întregului sistem informatic integrat al MFP); - nevoile instituţiilor, direcţiilor de specialitate din cadrul organizaţiei sporesc continuu; - organizaţiei îi sunt atribuite noi competenţe; - schimbul de date se diversifică permanent la nivel naţional/internaţional; - se extind/diversifică în continuu serviciile oferite altor instituţii publice si contribuabililor (ex Spaţiu Privat Virtual, PatrimVen).
În Centrele de Date sunt concentrate aplicaţiile informatice şi bazele de date care susţin o mare parte a activităţii MFP, ANAF, ANAP, DGAMC, DGRFP-urilor şi DGV, toate datele colectate şi prelucrate de către acestea de-a lungul timpului, date păstrate în formă activă în bazele şi depozitele de date sau în formă pasivă în arhivele electronice.
În plus, infrastructura actuală de servere şi unităţi de stocare este formată, în marea sa majoritate, din echipamente care sunt la sfârşitul ciclului de viaţă, cu o înaltă uzură fizică şi morală. Ele necesită un efort de întreţinere şi reparaţii crescut, pentru că uzura fizică îşi spune cuvântul tot mai des, prin penele pe care le suportă echipamentele. Trebuie avut în vedere faptul că, deşi arhitectura actuală a fost proiectată cu mai multe niveluri de protecţie, prin folosirea tehnicilor de cluster, de virtualizare, de continuitate între Centre, numărul defectelor grave, cât şi frecvenţa acestora pun în pericol această arhitectură în nenumărate rânduri şi tot mai des, aşa cum au fost făcute informări multiple către managementul organizaţiei. Creşterea cerinţelor de putere de calcul şi de stocare, naturale în timp, nedublate de o creştere constantă efectivă a puterii de calcul şi de stocare la dispoziţie, în condiţiile învechirii constante a tehnologiilor folosite, a condus la situaţia actuală de ocupare a capacităţii de aproape 99,9%, combinată cu scăderea fiabilităţii, cu grave consecinţe în funcţionarea optimă, mai mult, corectă, a întregii infrastructuri de servere.
Descrierea necesităţii:Pentru a asigura funcţionarea corectă, în contextul prezentat mai sus, sunt absolut necesare servicii de reparaţii şi întreţinere permanente, care să asigure toate reparaţiile necesare cu promptitudine şi profesionalism, precum şi o continuă monitorizare a arhitecturii pentru a se putea interveni rapid pentru modificări, reorganizări, realocări, reconfigurări în scopul evitării situaţiilor cu potenţial impact asupra continuităţii activităţii. Personalul din cadrul CNIF alocat supravegherii infrastructurii de servere şi dispozitive de stocare este insuficient pentru a lucra în trei ture, iar specializările acestuia sunt la nivel general atât în aria de ingineri de sistem software cât şi în aria de ingineri de sistem hardware. Personalul existent monitorizează buna funcţionare a echipamentelor pe durata programului de lucru cu instrumentele de monitorizare generale pe care le au la dispoziţie. Astfel, pot lua măsuri de limitare a unor incidente sau de pregătire a unor modificări în arhitectură atunci când apar riscuri sau probleme ce pot fi rezolvate la acest nivel. Astfel de intervenţii nu sunt însă suficiente, pentru că activitatea susţinută de sistemul informatic se manifestă 24/7, cu vârfuri care sunt şi după ora 18:00 (în perioada depunerii declaraţiilor şi înaintea acesteia, în perioadele de depunere a situaţiilor economico-financiare etc.), când monitorizarea lipseşte şi se pot primi doar alerte în caz de incident. Acţiunile asupra hardware-ului şi software-ului de bază necesită, în cele mai multe cazuri, diagnosticări specializate în funcţie de tipul acestora, cu instrumente specializate, care nu sunt în posesia personalului de specialitate din CNIF. Pe bună-dreptate, CNIF nu are motive să investească în astfel de instrumente, de vreme ce acestea sunt specifice fiecărui tip de echipament şi software de bază, urmarea este o reparare care necesită, cel mai adesea, piese de schimb şi manoperă specializată, fiecare în funcţie de tipul echipamentului în cauză, sau acţiuni specifice de modificare a codului pentru software-ul de bază, de configurări, reconfigurări, alocări de resurse.În ceea ce priveşte datele, marea majoritate a software-ului de gestiune a bazelor de date şi a depozitelor de date este Oracle. Monitorizarea şi replicarea acestor baze de date se face cu instrumente Quest Software instalate pe serverele de baze de date. În condiţiile de stres la care este supusă infrastructura hardware şi software de bază, structura bazelor de date este direct afectată. De aceea este necesar ca specialiştii din CNIF care răspund de administrarea bazelor de date să aibă alături ca suport pe experţi în proiectarea, configurarea, punerea în funcţiune şi optimizarea produselor Oracle şi Quest Software, tocmai pentru a se asigura răspunsul rapid la cereri (fie cereri de capacitate suplimentară, fie cereri de implementare a unor soluţii de ocolire a unor probleme până la rezolvarea lor – soluţii de avarie).
În contextul învechirii parcului de echipamente, sporirea continuă a activităţii şi a numărului de utilizatori ca urmare a introducerii în producţie a unor noi aplicaţii informatice şi al extinderii celor existente, precum şi a faptului că în ultimii ani nu au fost asigurate resursele hardware necesare pentru menţinerea în stare optimă de funcţionare a Sistemului Informatic al MFP, asigurarea serviciilor profesionale de întreţinere şi asistenţă tehnică pentru infrastructura hardware şi software de bază, precum a faptului că în ultimii ani nu au fost asigurate resursele hardware necesare pentru menţinerea în stare optimă de funcţionare a Sistemului Informatic al MFP, asigurarea serviciilor profesionale de întreţinere şi asistenţă tehnică pentru infrastructura hardware şi software de bază, precum şi pentru software-ul specializat Oracle şi Quest Software, cu o largă întindere în arhitectura sistemului, reprezintă o soluţie pe termen scurt absolut necesară pentru asigurarea funcţionării sistemului informatic al MFP în parametrii definiţi, în regim 24/7/365, până la realizarea de investiţii noi în tehnologii performante la nivelul actual. Acest lucru asigură implicit desfăşurarea în bune condiţii a activităţii curente MFP şi instituţiilor din subordine, concomitent cu oferirea de servicii către contribuabili şi alte entităţi.