Drumurile locale, străzile rurale studiate: Birofiak, Bisericii Mari, Budai Nagy Antal, Câmpului, Dozsa Gyorgy, Fabrica Veche, Florilor, Fundătura, Ghiduţ, Ilyesek, Islazului, Korosi Csoma Sandor, Lutoasa, Mezei Geza, Mikes Kelemen, Rândunicii, Şcolii, Stejarului, Tudor Vladimirescu, Vadului, Varga Katalin, Tamasi Aron-Jolotca, Totvesze-Jolotca, Torokpataka-Jolotca se găsesc pe teritoriul administrativ al localităţii Ditrău...
Drumurile locale, străzile rurale studiate: Birofiak, Bisericii Mari, Budai Nagy Antal, Câmpului, Dozsa Gyorgy, Fabrica Veche, Florilor, Fundătura, Ghiduţ, Ilyesek, Islazului, Korosi Csoma Sandor, Lutoasa, Mezei Geza, Mikes Kelemen, Rândunicii, Şcolii, Stejarului, Tudor Vladimirescu, Vadului, Varga Katalin, Tamasi Aron-Jolotca, Totvesze-Jolotca, Torokpataka-Jolotca se găsesc pe teritoriul administrativ al localităţii Ditrău. Starea actuală a acestor străzi nu permite asigurarea accesibilităţii zonelor comunale, având porţiuni de drum greu practicabile, mai ales pe timp ploios. Din punct de vedere al stării tehnice drumurile locale studiate din comuna Ditrău sunt drumuri aflate în stare de degradare, care pune în pericol desfăşurarea în siguranţă a circulaţiei.
Drumurile locale studiate din comuna Ditrău au un sistem rutier şi caracteristici geometrice, care nu corespund unor drumuri de categoria V-a, cu o bandă de circulaţie. Platforma nu respectă panta transversală şi prezintă şleauri şi gropi,care îngreunează circulaţia şi fac ca apa să băltească pe perioade lungi şi să se infiltreze in patul drumului.
Lipsa şanţurilor, podeţelor şi colmatarea lor, acolo unde există, duce la o circulaţie nedirijată a apei, care de multe ori se scurge pe mijlocul drumurilor. Drumurile locale nu prezintă siguranţă pentru circulaţia autovehiculelor, nu are semnalizare verticală. In unele puncte vizibilitatea conducătorilor autovehiculelor este foarte redusă; nu sunt amenajate străzile laterale; nu sunt amenajate toate intersecţiile.
Drumuile locale prezintă următoarele caracteristici:
• lăţimea părţii carosabile este de 3,00-4,00m;
• au o împietruire primară, dar structura rutieră este necorespunzătoare, are grosime insuficientă, în concluzie zestrea actuală nu este corespunzătoare.
• prezintă numeroase gropi pe toată suprafaţa străzilor;
• şanţurile în unele locuri sunt inexistente sau colmatate şi nu sunt curăţate de vegetaţie, nu este asigurată scurgerea apelor;
• pentru amenajarea şanţurilor, sunt necesare lucrări de amenajare, este necesar şanţ trapezoidal neprotejat şi şanţ carosabil pentru asigurarea gabaritului necesar;
• acostamentele sunt mai înalte decât partea carosabilă, scurgerea apelor este împiedicată de acestă stare;
În plan drumurile locale au aliniamente şi curbe cu neregularităţi, cu şanţurile de descărcare a apelor în unele zone înfundate sau inexistente, sunt necesare lucrări de terasamente şi lucrari de sustinere terasamente pentru corectarea profilelor transversale şi longitudinale şi executare şanţuri trapezoidale neprotejate si şanţuri (rigole) carosabile, montare tuburi pentru asigurarea scurgerii si evacuarii apelor. Profilul longitudinal prezinta sectoare cu declivităţi variate în general mici, dar există şi zonă cu declivitate mai mare. Partea carosabilă a drumurilor locale (străzi rurale) au o bandă de circulaţie cu o lăţimea de 3,00 – 4,00 m, acostamentele cu ocazia modernizării trebuie consolidate, completate până la nivelul părţii carosabile cu balast şi piatră spartă. În profil transversal în general nu sunt pante transversale spre acostamente, partea
carosabila este plană sau convexă neasigurând scurgerea corespunzătoare a apelor spre
marginea drumurilor în şanţuri, apa stagnează pe carosabil sau se scurge în lungul drumurilor.
În curbe partea carosabilă nu are amenajări ale pantelor transversale corespunzătoare cu viteza de proiectare de 30km/h şi cu razele curbelor. Structura rutieră existentă este necorespunzătoare. Drumurile locale în mare parte au o împietruire primară, însă fără o infrastructură corespunzătoare.
Şanţurile şi rigolele de descărcare a apelor sunt în unele locuri inexistente sau parţial înfundate fără pante longitudinale necesare scurgerii apelor de pe acestea spre podeţe sau zonele de descărcare a apelor spre pârâurile din zonă. Elementele geometrice ale traseului străzilor rurale in plan permit circulaţia vehiculelor cu viteză de 30 km/h. În prezent drumurile locale studiate, aparţinând comunei Ditrău sunt în stare de degradare. Acest lucru este demonstrat şi prin datele din Expertiza tehnică efectuată pentru drumurile în cauză.
Circulaţia se desfăşoară anevoios în special în perioadele ploioase, datorită inexistenţei
unor îmbrăcăminte rutiere moderne, structura rutieră actuală fiind din pietriş, bolovăniş cu
nisip, adică balast compactat. Datorită naturii coezive, slab permeabile ale rocilor acoperitoare de pe amplasament, apa din precipitaţii se scurge din zonele învecinate drumurilor şi ajunge pe drum, unde bălteşte pe drum. Acest lucru se datorează neasigurării scurgerii apelor în sens transversal şi de-a lungul drumurilor, lipsei sau colmatării şanţurilor, lipsei podeţelor, sau podeţe de descărcare necorespunzătoare.
Cu ocazia studiului amplasamentelor drumului local s-a constatat lipsa sau insuficienţa podeţelor, care ar trebui să permită scurgerea apelor provenite de pe terenurile învecinate sub
carosabil către văile colectoare. Podeţele de subtraversare lipsesc sau sunt mici, subdimensionate. Cele mai multe defecţiuni întâlnite sunt: cedările drumului de sistem rutier datorită încărcărilor din trafic, sau efectul de eroziune ale apelor meteorice, a scurgerii necontrolate a apelor pluviale producând bălţi sau şănţuiri de-a lungul străzilor, a fenomenului de îngheţ – dezgheţ.
Infrastructura drumurilor locale sunt alcătuite din:
❑ pământuri coezive – reprezentate prin:
- argile – pământuri tip “P5" “foarte sensibile la îngheţ";
- argile prăfoase, argile nisipoase ± pietriş – pământuri tip “P5" “foarte sensibile la îngheţ",
- prafuri argiloase, prafuri nisipoase, prafuri argiloase nisipoase ± pietriş – pământuri tip “P4"
“foarte sensibile la îngheţ",
- nisipuri prăfoase, nisipuri argiloase ± pietriş – pământuri de tip "P3" "foarte sensibile la
îngheţ".
❑ pământuri necoezive – reprezentate prin:
- pietriş, bolovăniş cu interspaţii nisipo-prăfoase ± argiloase – pământuri tip "P2" – "sensibile
la îngheţ".
- pietriş cu nisip prăfos – pământuri tip "P2" – "sensibile la îngheţ".
- pietriş cu nisip argilos – pământuri tip "P2" – "sensibile la îngheţ", conform studiului
geotehnic.
În concluzie s-au constatat următoarele deficienţe şi lipsuri:
- pe toate sectoarele drumurilor locale au o împietruire primară, dar structura rutieră este
necorespunzătoare, are grosime insuficientă, zestrea actuală nu este corespunzătoare.
- scurgerea apelor de pe partea carosabilă nu este asigurată prin pante transversale corespunzătoare, apa stagnează pe carosabil care reduce capacitatea portantă a stratelor
argiloase,
- inexistenţa sau colmatarea parţială a şanţurilor de scurgere şi colectare a apelor
pluviale de-a lungul drumului şi lipsa podeţelor, care ar trebui să elimine apele din zona
platformei drumului
- lipsa de întreţinere adecvată condiţiilor de trafic, climaterice şi duratei de exploatare.
Pentru realizarea studiului s-au evidentiat tronsoane după cum urmează:
Astfel s-au proiectat următoarele structuri rutiere:
În cazul acestei investiţii, ca urmare a rezultatelor investigaţiilor de teren, studiul
geotehnic si studiul topo s-a constata ca nu este posibil, să se folosească de zestrea
existentă în vederea reducerii costurilor de modernizare a drumurilor.
Structura rutieră proiectată pentru modernizarea drumurilor locale, conform expertizei va
putea fi suplă sau rigidă, conform Normativului PD 177-2001, respectiv NP 081-2002, cu o
îmbrăcăminte bituminoasă în două straturi, sau cu un beton rutier BcR 4.0 într-un strat,
rezultată in baza calcului de dimensionare efectuat de către proiectant.
Se vor face corecţii în ceea ce privesc umpluturile şi săpăturile. Expertul recomandă
executarea unei structuri noi peste tot, cu realizarea în prealabil a unei săpături, astfel încât
cota finală a îmbrăcăminţii să fie aproximativ la aceleaşi cote cu ale stratului de rulare actual.
Ţinând seama de traficul de perspectivă expertul recomandă pornind de la situaţia
actuală, să se realizeze o structură rutieră corespunzătoare clasei de trafic uşor.
Grosimea finală a structurilor rutiere va rezulta după verificarea la îngheţ – dezgheţ
conform prevederilor STAS 1709/1,2.
SR1 – Structura rutieră elastică (suplă) 1. Se va săpa zestrea existentă, care nu se ia în
considerare la dimensionare, precum şi o parte din stratificaţia terenului existent din
amplasamentul străzilor, pe aproximativ 65cm grosime; se va executa structură rutieră
de cca. 65 cm, alcătuită din: strat de forma din balast de 15cm, strat de fundaţie din
balast de 20cm, strat de bază din piatră spartă 20cm, strat de legătură din beton asfaltic
BAD22,4 leg.50/70 de 6cm, strat de uzură îmbrăcăminte din beton asfaltic BA16
rul.50/70 de 4cm.
4cm – strat de uzură, beton asfaltic BA16 rul.50/70, conform SREN1308 – 1:2006;
SREN13108–1:2006;/AC:2008 (BA 16 conform AND 605-2016);
❑ 6cm – strat de legătură, beton asfaltic BAD22,4 leg.50/70, conform SREN1308 –
1:2006; SREN13108 –1:2006;/AC:2008 (BA 22,4 conform AND 605-2016);
❑ 20cm – strat de bază, strat de piatră spartă (conform STAS 6400-84 si SR EN 13242
+A1:2013);
❑ 20cm – strat de fundaţie din balast (conform STAS 6400-84 si SR EN 13242:2013);
❑ 15cm – strat de formă din balast, conform STAS 12253 – 84;
❑ stabilizarea mecanică a patului drumului prin cilindrare pe o grosime de 30cm,
❑ structura rutieră şi stratificaţia terenului se îndepărtează prin săpătură mecanizată pe o
adâncime medie de 65cm;
Descrierea lucrărilor de modernizare a drumurilor este descrisă detaliat în cadrul Proiectului tehnic de execuţie elaborat de către SC Planning Office SRL parte integrantă a documentaţiei de atribuire, în care se regăsesc şi lista cantităţilor de lucrări, piesele scrise şi desenate, caietele de sarcini aferente, studiile de specialitate şi avizele şi propunerile tehnice şi financiare se vor întocmi prin respectarea exactă a cerinţelor formulate în cadrul acestor documente.