În prezent, Municipiul Călăraşi nu dispune de un sistem integrat de închiriat biciclete care să se prezinte ca o alternativă la transportul cu autoturismul propriu şi să asigure intermodalitatea cu transportul în comun.Necesitatea şi oportunitatea investiţiei rezultă din datele prezentate în capitolul anterior, respectiv cota modală de numai 1% a deplasărilor cu bicicleta, contrastând cu disponibilitatea cetăţenilor de a co...
În prezent, Municipiul Călăraşi nu dispune de un sistem integrat de închiriat biciclete care să se prezinte ca o alternativă la transportul cu autoturismul propriu şi să asigure intermodalitatea cu transportul în comun.Necesitatea şi oportunitatea investiţiei rezultă din datele prezentate în capitolul anterior, respectiv cota modală de numai 1% a deplasărilor cu bicicleta, contrastând cu disponibilitatea cetăţenilor de a comuta spre deplasările cu bicicleta, în condiţiile în care ar fi implementate măsuri care să conducă la creşterea atractivităţii, accesibilităţii, confortului şi siguranţei acestor deplasări. Punerea la dispoziţie a unor biciclete performante, precum şi implementarea unor măsuri care vor conduce la promovarea intermodalităţii în special între deplasările cu bicicleta şi transportul public sunt atât necesare, cât şi oportune, în vederea atingerii obiectivelor specificate.Astfel, înscriindu-se în trendul european privind dezvoltarea mobilităţii urbane, Municipiul Călăraşi isi doreste să implementeze un sistem inteligent de transport cu bicicleta care să se înscrie în conceptul Smart City/Smart Mobility şi care poate facilita dezvoltarea durabilă a comunităţii.Temele principale ale Uniunii Europene pentru perioada urmatoare, sunt reprezentate de realizarea sistemelor durabile de transport, inclusiv soluţii alternative de mobilitate utilizând bicicleta, dezvoltarea infrastructurii de piste de biciclete pentru fluidizarea traficului din zonele urbane, dar şi pentru reducerea factorului de poluare. Proiectele care se încadreaza în viziunea Uniunii Europene pot fi finanţate din fonduri europene nerambursabile conform Programului Operaţional Regional 2014-2020 aşa cum este şi exemplul de faţă.În cadrul POR, Axa prioritară 4 - Sprijinirea dezvoltării urbane durabile este dedicată municipiilor reşedinţă de judeţ, asa cum este şi Municipiul Călăraşi. În cadrul acestei axe Prioritatea 4e - Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilităţii urbane multimodale durabile şi a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare are ca obiectiv specific : Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă prin care se urmăreşte realizarea obiectivului tematic OT 4 - sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon în toate sectoarele. Conform ghidului specific Axei 4, prioritatea de investiţii 4.e Categoria de investiţii, B. Investiţii destinate transportului electric şi nemotorizat: Crearea / modernizarea / extinderea sistemelor de închiriere de biciclete ("bike-sharing") - Codul 043 (pentru echipamente şi mijloace de transport - biciclete); se finanţează astfel de investiţii cu fonduri europene nerambursabile.Proiectul are în vedere dezvoltarea unui sistem alternativ de transport public, în scopul descongestionării traficului, al reducerii nivelului de poluare în zonele centrale, urmărind totodată creşterea calităţii vieţii per ansamblu.Sistemul de închiriere a bicicletelor nu vine pentru a înlocui mijloacele de transport în comun, dar se pliază perfect pentru acoperirea spaţiilor dintre mersul pe jos şi transportul în comun, se prezintă ca o VARIANTĂ viabilă de înlocuire a autoturismului propriu pentru deplasarea pe distante mici şi medii.SOLUŢIA DENUMITĂ GENERIC “BIKE SHARING" ESTE MAI RAPIDĂ DECÂT MERSUL PE JOS, MAI IEFTINĂ DECÂT UN TAXI, MAI UŞOR DE ACCESAT DECÂT AUTOBUZELE ŞI TRAMVAIELE, MULT MAI IEFTINĂ DECÂT O MAŞINĂ, DAR POATE FI ŞI COMBINATĂ CU TOATE ACESTE MODURI DE TRANSPORT.Proiectul urmăreşte obţinerea urmatoarelor beneficii pentru comunitate:-Realizarea unui sistem alternativ de transport individual, orientat către călător şi către nevoia acestuia de mobilitate, care contribuie astfel la eficienţa deplasării în zonele congestionate şi la reducerea emisiilor poluante.-Dezvoltarea intermodalităţii prin amplasarea staţiilor de biciclete în proximitatea staţiilor de transport în comun, în parcările park&ride şi terminale intermodale de transport, într-o abordare mai aproape de cererea de servicii de mobilitate a populaţiei.-Implementarea unui portal de acces la informaţii şi la sistemul de închiriere a bicicletelor. (elemente integratoare cu transportul public)-Integrarea sistemului de ticketing cu cel al transportului public.- Conform art.160 alin.(2) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice (asa cum a fost modificata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.107/2017), coroborat cu prevederile art. 27 din Hotararea Guvernului nr. 395/2016, autoritatea contractanta va raspunde la solicitarile de clarificari (daca acestea au fost primite in termen), cu 11 zile inainte de data stabilita pentru depunerea ofertelor in Anuntul de participare. Numarul de zile pana la care se pot solicita clarificari inainte de data limita de depunere a ofertelor: 20 zile.