Municipiul Cluj-Napoca intenţionează să achiziţioneze autovehicule autonome destinate transportului public de persoane din municipiul Cluj-Napoca prin aplicarea procedurii de achiziţie Parteneriat pentru inovare.
Scopul parteneriatului pentru inovare îl reprezintă punerea în funcţiune a unui autovehicul autonom în condiţiile particulare ale rutelor indicate din municipiul Cluj-Napoca.
Autovehiculul autonom urmează să f...
Municipiul Cluj-Napoca intenţionează să achiziţioneze autovehicule autonome destinate transportului public de persoane din municipiul Cluj-Napoca prin aplicarea procedurii de achiziţie Parteneriat pentru inovare.
Scopul parteneriatului pentru inovare îl reprezintă punerea în funcţiune a unui autovehicul autonom în condiţiile particulare ale rutelor indicate din municipiul Cluj-Napoca.
Autovehiculul autonom urmează să fie configurat conform solicitărilor tehnice rezultate din specificaţiile caietului de sarcini, urmând ca după punerea în funcţiune în condiţiile solicitate, acesta să parcurgă un proces de update în etape până când autovehiculul autonom va atinge dezideratul de funcţionare impus de către beneficiar.
Parteneriatul pentru inovare presupune din punctul de vedere al beneficiarului final (Primăria Municipiului Cluj-Napoca), atingerea următoarelor deziderate de funcţionare, etapizate după cum urmează:
etapa 1:
dezvoltarea unei soluţii de transport public în regim autonom prin intermediul unui autovehicul autonom în condiţiile particulare ale municipiului Cluj-Napoca, pe rutele indicate, prin particularizări ale autovehiculului autonom pentru ca acesta sa poată atinge dezideratul de funcţionare în parametrii constructivi - funcţionali avizaţi şi validaţi de către ofertant, cu respectarea parametrilor tehnici din caietul de sarcini;
bugetul acestei etape poate să reprezinte 15% din valoarea totală a contractului de parteneriat pentru inovare, acesta urmând a fi accesat doar în măsura în care vor fi atrase surse de finanţare externă (tip: fonduri europene, Horizon 2020, etc.);
etapa 2:
creşterea vitezei de deplasare a autovehiculului autonom cu 10 km/h faţă de viteza cu care autovehiculul este validat să funcţioneze în momentul livrării şi punerii în funcţiune-specific pentru etapa 1, precum şi creşterea autonomiei de funcţionare a bateriei electrice cu 10 % faţă de autonomia pe care bateria autovehiculului o are în momentul livrării şi punerii în funcţiune-specific pentru etapa 1;
bugetul acestei etape poate să reprezinte 15% din valoarea totală a contractului de parteneriat pentru inovare, acesta urmând a fi accesat doar în măsura în care sursele de finanţare suplimentare urmează a fi atrase (tip: fonduri europene, Horizon 2020, etc.);
etapa 3:
creşterea vitezei de deplasare a autovehiculului autonom cu 10 km/h faţă de etapa 2, precum şi creşterea autonomiei de funcţionare a bateriei electrice cu minim 10 % faţă de autonomia pe care bateria autovehiculului o are ca rezultat al etapei 2;
bugetul acestei etape poate să reprezinte 20% din valoarea totală a contractului de parteneriat pentru inovare, acesta urmând a fi accesat doar în măsura în care sursele de finanţare suplimentare urmează a fi atrase (tip: fonduri europene, Horizon 2020, etc.);
etapa 4:
achiziţia şi punerea în funcţiune conform solicitărilor beneficiarului a unui număr de 10 autovehicule autonome a căror viteză de deplasare maximă autorizată este de 50 de km/h şi cu o autonomie a bateriei electrice crescută cu minim 25 % faţă de autonomia pe care bateria autovehiculului o are în momentul livrării şi punerii în funcţiune-specific pentru etapa 1, cu atingerea nivelului minim de conducere autonomă – Level 4 (conform SAE J3016);
bugetul acestei etape poate să reprezinte 50% din valoarea totală a contractului de parteneriat pentru inovare, acesta urmând a fi accesat doar în măsura în care sursele de finanţare suplimentare urmează a fi atrase (tip: fonduri europene, Horizon 2020, etc.);
Viteza de deplasare maximă autorizată cu care este validat să funcţioneze autovehiculul autonom în momentul livrării şi punerii în funcţiune-specific pentru etapa 1 este de minim 25 km/h.
Nota generală: componenta de R&D (cercetare şi dezvoltare) ce urmează a fi dezvoltată în regim de parteneriat nu poate să conţină soluţii tehnice inferioare caietului de sarcini. Modificările structurale, hardware şi software ale platformei urmează să fie realizate doar în direcţia creşterii performaţelor faţă de soluţia ofertată în etapa 1.
Autovehiculele autonome vor fi realizate şi echipate în conformitate cu documentele de standardizare în vigoare, cu reglementările naţionale, europene şi internaţionale privind condiţiile tehnice care trebuie îndeplinite de autovehiculele rutiere, pentru a se putea solicita omologarea şi înmatricularea acestora în vederea circulaţiei pe drumurile publice din România.
Descrierea constructivă
Autovehiculele autonome vor îndeplini condiţiile legate de fiabilitate, siguranţă a pasagerilor, securitate informatică, confort, protecţie ambientală la nivelul normelor europene actuale cu privire la autovehicule rutiere.
Autovehiculele autonome vor fi realizate în conformitate cu legile adoptate cu privire la accesul pasagerilor cu mobilitate redusă, respectiv: Regulamentul CEE-ONU 107/2015, cu toate modificările şi completările ulterioare.
Autovehiculele autonome vor avea o capacitate de transport de minim 12 persoane din care minim 9 persoane pe scaune.
Construcţia caroseriei autovehiculelor autonome va fi realizată în conformitate cu regulamentele CEE-ONU şi cu Directivele CE în vigoare.
Caroseria va fi de tip autoportantă cu un design modern, futurist, specific pentru clasa de autovehiculele din care acestea fac parte. Caroseria va fi prevăzută cu minim o uşă de acces cu funcţionare automată pentru pasageri, conform Regulamentului CEE-ONU 107/2015, situată pe partea dreaptă, cu câte 2 foi de uşă având o lăţime de minim 1.200 m. Caroseria va fi garantată împotriva fisurării, deformării, ruperii pe toată durata de viaţă a autovehiculelor autonome (minim 15 ani).
Sistemul de conducere autonom
Sistemul de conducere autonom va fi o soluţie tehnologică hardware şi software care va avea capabilitatea de conducere fără a fi necesară intervenţia umană asupra mecanismelor de control ale autovehiculului, cu monitorizarea de la distanţă a autovehiculului de către personalul de monitorizare/operare prin intermediul unei aplicaţii software denumită platformă de management.
Conform Regulamentului UN 79/2017, autovehiculul autonom trebuie să fie proiectat astfel încât personalul de monitorizare/operare sau însoţire/operare să poată, în orice moment şi printr-o acţiune deliberată, să dezactiveze funcţia de conducere autonomă.
Din punct de vedere a automatizării conducerii, autovehiculul autonom se va încadra în nivelul Level 3/Level 4 conform specificaţiilor SAE J3016
Bateriile electrice
Bateriile electrice vor avea o capacitate care va asigura operarea autovehiculului autonom pe traseele selectate într-un interval de timp de minim 8 ore, la încărcare maximă cu pasageri (12 persoane), cu sistemele de condiţionare a temperaturii în compartimentul pentru pasageri în stare de funcţionare.
Bateriile electrice vor permite un regim de încărcare de la 0 % la 99 % într-un interval de timp de maxim 6 ore indiferent de regimul termic ambiental. Imediat după borna pozitivă a bateriilor electrice va fi instalat un întrerupător general de protecţie.
Staţiile de încărcare
Ofertantul declarat câştigător nu are responsabilităţi pentru realizarea staţiilor de încărcare, în schimb trebuie să asigure compatibilitatea autovehiculelor autonome furnizate cu sistemele de încărcare existente şi disponibile pe piaţă, respectiv cu staţiile de încărcare existente în locaţiile beneficiarului. Ofertantul trebuie să furnizeze toate informaţiile tehnice necesare cu privire la soluţia tehnică adoptată pentru încărcarea autovehiculelor autonome.
Încărcarea bateriilor autovehiculelor autonome se va realiza prin intermediul unor staţii de încărcare amplasate în locaţiile beneficiarului.
Drepturi de proprietate intelectuală
- În vederea realizării contractului de tip "PARTENERIAT PENTRU INOVARE", părţile vor identifica, încadra şi stabili drepturile asupra următoarelor tipuri de proprietate intelectuală:
a) pre-existentă prezentului contract, în cadrul echipelor sau entităţilor partenere;
ofertantul are dreptul integral de proprietate intelectuala asupra produsului ofertat; starea de fapt este valabila pana la atingerea etapei 1 din preambulul caietului de sarcini - aceste prevederi urmând să facă parte integrantă din contractul de tip parteneriat pentru inovare;
b) rezultată din activitatea de cercetare aferentă contractului şi care face parte din obiectivele acestuia;
în cazul de faţă odată ce rezultatele din etapa 2 şi 3, produc, prin atingerea dezideratelor obiectivelor stabilite, proprietate intelectuală, aceasta urmează să suporte următorul regim de proporţie (90% cota beneficiu ofertantul, 10% cota beneficiu beneficiarul);
c) rezultată din activitatea de cercetare aferentă contractului şi care nu face parte din obiectivele acestuia.
în măsura în care aceste rezultate urmează să fie produse în timpul etapelor 2 şi 3 ale contractului de parteneriat pentru inovare, acestea urmează să aparţină exclusiv ofertatului autovehiculului autonom.
Cota beneficiu reprezintă 10% procente din valoarea de vânzare a oricărui model din portofoliul de autovehicule autonome al ofertantului care utilizează obiectul de proprietate intelectuală rezultat din prezentul contract de parteneriat pentru inovare.