A se vedea în primul rând caietul de sarcini anexat prezentului anunţ.
Unitatea de Management al Investiţiilor Publice (UMIP), unitate specializată din cadrul Ministerului Finanţelor, în colaborare cu alte instituţii publice implicate, urmăreşte crearea şi dezvoltarea unei Platforme IT, care oferă acces la baza de date a proiectelor PPP şi care este împărţită în următoarele secţiuni:
secţiunea 1 accesibilă publicului, c...
A se vedea în primul rând caietul de sarcini anexat prezentului anunţ.
Unitatea de Management al Investiţiilor Publice (UMIP), unitate specializată din cadrul Ministerului Finanţelor, în colaborare cu alte instituţii publice implicate, urmăreşte crearea şi dezvoltarea unei Platforme IT, care oferă acces la baza de date a proiectelor PPP şi care este împărţită în următoarele secţiuni:
secţiunea 1 accesibilă publicului, cu detalii despre portofoliul de proiecte care au fost aprobate pentru pregătire ca PPP şi informaţii detaliate despre monitorizarea şi progresul implementării fiecărui proiect;
secţiunea 2 dedicată autorităţilor/entităţilor contractante ce demarează/ au în derulare contracte de concesiune /PPP;
secţiunea 3 dedicată autorităţilor publice iniţiatoare de proiecte PPP şi a celor implicate în procesul de avizare sau de emitere a opiniilor de specialitate, pentru a colabora cu UMIP (MF) şi pentru a gestiona fluxul de documente, în procesul de revizuire şi de aprobare, respectiv a direcţiilor de specialitate implicate în procesul PPP.
Platforma se va adresa administratorilor de infrastructuri publice, furnizorilor de servicii publice şi unei arii extinse de părţi interesate în realizarea de proiecte PPP/concesiuni.
Proiectele de PPP şi contractele aferente, ca mijloace specifice de implementare, sunt instrumente prin intermediul cărora sectorul public poate realiza proiecte de interes general utilizând aptitudinile şi experienţa sectorului privat. Acestea implică de regulă finanţarea proiectelor de către sectorul privat, element important având în vedere nevoia României pentru infrastructură şi resursele financiare pe care Guvernul le are disponibile în acest sens.
Guvernul propune un program ambiţios de realizare a investiţiilor publice de modernizare, care cuprinde proiecte din domeniile infrastructurii de transport, sectorul energetic, infrastructură de sănătate şi învăţământ, parteneriatul public-privat fiind luat în considerare ca posibilă modalitate de implementare a proiectelor cu grad înalt de eficienţă economică.
Investiţii majore în infrastructură sunt necesare pentru a susţine creşterea economică şi pentru a realiza coeziunea economică cu Uniunea Europeană. În plus, pe timp de criză, investiţia în infrastructură prin intermediul parteneriatelor publice-private reprezintă una dintre modalităţile de sprijin pentru reluarea unei creşteri economice susţinute.
Fondurile publice şi finanţarea nerambursabilă din partea Uniunii Europene pot suplini doar o parte din nevoile de finanţare a proiectelor de infrastructură.
Luând în considerare aceste elemente, utilizarea parteneriatului public-privat, ca modalitate alternativă de furnizare a infrastructurii, poate fi privită ca o alegere optimă în România. În unele state membre ale Uniunii Europene, finanţarea, proiectarea, construcţia şi operarea infrastructurii de către sectorul privat reprezintă una dintre modalităţile pe care guvernele le utilizează pentru acoperirea necesarului de finanţare.
Totodată prevederile Regulamentului UE nr.549/ 2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naţionale şi regionale din Uniunea Europeană şi ale Manualului de deficit şi datorie de implementare ESA 2010, prevăd obligativitatea ca Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Institutul Naţional de Statistică, să evalueze impactului contractelor PPP/ concesiune asupra deficitului şi datoriei publice conform metodologiei UE.
Mai mult, la nivel de legislaţie naţională conform Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice, republicată, nr. 51/ 2006, cu modificările şi completările ulterioare (a se vedea şi prevederile articolului 44 alin 21) se prevede obligaţia autorităţilor publice locale de a transmite pentru analiză/ evaluare toate contractele/ actele adiţionale semnate pentru realizarea/ modernizarea/ reabilitarea de infrastructuri publice şi operarea acestora (contractele de delegare de gestiune).
Având în vedere că autorităţile publice locale au în derulare contracte de concesiune în domeniul modernizării de infrastructuri în ceea ce priveşte utilităţile publice cu operarea acestora de către operatori privaţi şi de asemenea şi ca urmare a existenţei din 2018 a cadrului legal necesar dezvoltării de proiecte în regim PPP, se estimează că în perioada următoare se vor dezvolta proiecte de tip PPP atât de autorităţi publice centrale cât şi la nivel local.
Pentru a susţine eforturile autorităţilor în pregătirea şi implementarea PPP-urilor, UMIP a planificat realizarea unei Platforme IT care prin informaţiile conţinute să poată sprijini îndeplinirea rolului UMIP de suport în pregătirea şi implementarea proiectelor PPP, realizarea acestui proiect fiind cuprins în PNNR.
Aplicarea eficientă a reglementărilor pe baza unei legislaţii armonizate şi a metodelor noi de lucru este direct dependentă de existenţa unor sisteme-suport de tehnologia informaţiei care să fie specifice şi adecvate.
Platforma IT trebuie să fie capabilă să asigure evidenţa şi gestionarea informatizată a proiectelor dezvoltate în parteneriat public-privat. De asemenea, aplicaţia trebuie să fie concepută cloud ready pentru optimizarea financiară a soluţiilor informatice, creşterea flexibilităţii din punct de vedere al resurselor necesare de hardware şi software de bază şi a posibilităţilor de scalare a aplicaţiilor.
Deoarece în România nu s-a reuşit implementatarea cu succes de PPP-uri pe actuala legislaţie ( OUG nr. 39/2018), s-a identificat necesitatea elaborării de ghiduri şi metodologii de pregătire a unor astfel de proiecte care să prezinte şi să expliciteze bunele practici internaţionale.
Pentru a încuraja utilizarea metodei PPP pentru realizarea proiectelor de infrastructură, platforma IT ar urma să reprezinte principalul instrument de promovare, sursă de orientări pentru PPP-uri, punct de contact pentru autorităţile care vor implementa proiecte prin această metodă şi va fi, de asemenea, folosit ca furnizor de informaţii pentru proiectele pregătite sau fiind deja implementate ca PPP.
Platforma IT va aduce pe de o parte atât un plus de informare celor interesaţi, cât şi o transparenţă maximă a proceselor administrative privind dezvoltarea unor astfel de parteneriate, lucru menit să crească interesul şi încrederea potenţialilor parteneri privaţi.